Eksporten halvert
Eksporten av norske fritidsbåter ble halvert første halvår i 2009. Enkelte aktører leverer likevel vekst.
NORSK: Windybåtene er populære i Frankrike., til tross for at Erlend Prytz (t.h) forteller at finanskrisen har slått hardt inn på bransjen.
I løpet av årets seks første måneder sank eksporten av norske fritidsbåter med 51,5 prosent, fra millioner Nkr 309 i 2008 til 150 millioner nkr i 2009. I tidligere tider med økonomiske vanskeligheter i Norge har norsk fritidsbåtindustri klart å omsette båtene sine i andre land som har hatt et annet økonomisk klima enn Norge, men denne gangen har det vært annerledes. Hele verden er truffet av finanskrisen og norske båtbyggere har fått merke dette kratigere enn andre industrier det er naturlig å sammenligne seg med. Men det finnes noen lyspunkt, Frankrike øker importen av norske båter, det samme gjør det så tradisjonelt viktige eksportmarkedet i Tyskland. Også Grønland tar i mot flere norske båter nå enn tidligere.
– Fritidsbåtbransjen i Norge og resten av verden, har virkelig fått føle finanskrisen på kroppen. Bransjen har et sist opp- og først ned-kompleks i forhold til økonomiske sykluser og det har vi fått merke mer enn noen gang, sier Erlend Prytz, adm. direktør i Norboat, båtbransjeforbundet i Norge.
– Vi har sett en god utvikling de senere årene, men nå har det vært bråstopp. Det er likevel noen lyspunkt. Flere i markedet, som Goldfish, NB Marine og Windy har opplevd bedre tider både hjemme og ute. Et generelt godt tegn er at messen Båter i sjøen er fulltegnet også i år, avslutter Prytz.
Noen tall fra første halvår 2009
Verdien av eksporten ble redusert med 51,5 prosent fra 302 fra første halvår 2008 til 150 mill kr første halvår 2009.
Eksport målt i antall båter ble redusert med 52,2 prosent fra 1355 i første halvår i fjor til 648 første halvår i år.
Frankrike rykker opp på førsteplass som største avtager med 19,2 prosents andel og 29 millioner kroner, en økning på 214 prosent fra ni millioner i 2008.
Det tidligere så viktige markedet i Tyskland kommer opp igjen og går fra fjerde til andreplass med 16,3 prosent andel og 24 millioner, noe som tilsvarer en økning på 5,7 prosent fra fjorårets 23 millioner. Sverige faller fra første til tredjeplass med 12,8 prosents andel og 19 millioner, det er en 85 prosents reduksjon i verdi fra fjorårets 129 millioner kroner. Grønland er viktig for de typiske Vestlandsbåtene og øker med 73,5 prosent. Frankrike, Tyskland og Grønland er de eneste markedene som kan vise til økning. Frankrike øker 213,6 prosent, Grønland med 73,5 prosent, og Tyskland øker med 5,7 prosent.
– Vi er fornøyde, sier Erik Allers, adm. direktør i NB Marine. Både hjemme og ute går det overraskende bra. Grønland holder seg meget godt og vi har en god importør der. Vi har solgt like mye dit som i fjor og det må jo betegnes som meget godt. Færøyene er også spennende for vår type båter, lukkede båter uten kallesje som egner seg godt i de klimatiske forhold. Disse landene krever også at båtene er hurtiggående og har gode bofasiliteter. Hjemmemarkedet er også bra for oss, men vi er heldige som har drahjelp fra proffmarkedet. Allers vil likevel ikke friskmelde bransjen og påpeker at ting skjer raskt og man må være forsiktige med budsjetteringer for 2010.
Henrik Sollie, salgsleder hos Goldfish er også tilfreds med situasjonen. – Vi nærmer oss 2/3 dels eksport andel. Goldfish har solgt mye til engelskmenn, selv om mange av dem bruker båten i andre land. Vi selger også mye av våre båter som tenderer til megayachter og dette markedet har jo hatt en del forsinkelse slik at det holder seg godt for oss. Også proffmarkedet er vi opptatt av, ca 50 prosent av vår produksjon selges på dette markedet, sier Sollie.
Windy-skusess i Frankrike
– Frankrike er enda viktigere for oss nå enn det var før, sier Knut Heiberg-Andersen, administrerende direktør i Windy Boats. Vi har stor satsing der nede og kommer til å ha vår største stand på båtmessen i Cannes noensinne. Frankrike er et av de bedre markedene i Europa nå og vi har en meget dyktige forhandler som selvfølgelig er viktig.