Merker knapt noen økonomisk krise

Noen sliter med salg, mens andre knapt får tak i nok båter. For Italmarin renner det inn med luksuriøse 50-fotere til våren.

Publisert Sist oppdatert

De nye lokalene til Italmarin er på 1000 kvadratmeter, men har sikret seg ytterligere 2000 kvadratmeter og bryggeplass for opptil 12 båter. Overmodig i disse tider? Neppe, til våren ventes blant annet fem Atlantis 50 X4 til kunder.

Båtliv møter Bjørn Vidar Lund mellom båtmesse og kundemøter.

– Vi gir bånn gass når de andre stikker hodet ned i sanden. Bare i dag har jeg hatt kontakt med fire kunder, forteller han.

50-foteren blir en av de store begivenhetene på årets Sjøen for alle. Den norske importøren har allerede fått sin kvote, men er kjøperen heldig kan det skaffes flere.

– Vi har ordnet med et par andre leverandører i Europa som kanskje ikke får solgt båtene sine, sier Lund.

Satser full pakke

Fra de nye lokalene i Havnegata i Drammen tilbyr han full pakke til alle som kjøper båt hos Italmarin, som opplag, videresalg, vårklargjøring og reperasjoner. Hallen på 1000 kvadratmeter er full, og Lund ser fram til å få utvidet til 3000 kvadratmeter. En stor andel av båtene som selges er også brukt, og Lund ser ikke bort fra at en båt kan komme innom fire-fem ganger som innbyttebåt. Bare mellom mars og juli i fjor ble det solgt 13 bruktbåter mellom 30 og 47 fot.

Nye båter blir det også. Til våren ventes fem 50-fotere, Atlantix 50 X4. Disse båtene har ikke mindre enn 32 punkter som Bjørn Vidar Lund har fått fornorsket.

Kompanserer ekstrakostnader

Noe av det som gjør det vanskelig med båtimport i disse dager er høy europris.

– Men noe av den høye europrisen kompanseres av Atlantis selv, sier Lund.

Fra Drammen har de også blitt forhandler av annerkjente Azimut. Den første båten regner de med å få om bare tre uker.

– Azimiut er det eneste av andre båtmerker som vi ikke har som vi har hatt lyst på, sier Lund og legger til at Azimut passer som hånd i hanske med de andre båtene de forhandler.  Atlantis vil også bli mer integrert med Azimut, ettersom det er under samme konsern.