Mercury Racings nye 500R har to-trinns girkassse.
Mercury Racings nye 500R har to-trinns girkassse.

Enda mer krefter fra Mercury

En ny standard, sier den amerikanske motorprodusenten Mercury Racing om sin nye toppmodell, som har fått navnet 500R.

Publisert Sist oppdatert

Mercury Racings nye 500R yter 50 flere hestekrefter enn eksisterende 450R. I tillegg til dette har den nye motoren også ti prosent høyere dreiemoment.

–Dette er den mest spennende produksjonspåhengsmotoren som har dukket opp fra Mercury Racing, sa daglig leder Stuart Halley under lanseringen nylig.

500R leverer mer enn 500 hestekrefter, 50 flere hester og 10 prosent høyere dreiemoment enn 450R. V8 FourStroke-motorblokken på 4,6 liter og 64 grader er forsterket av en eksklusiv Mercury Racing-kompressor. Motoren er designet for å yte på standard drivstoff. Den veier 326 kilo.

–Dette etablerer en ny definisjon av lette og kompakte krefter i en utenbordsmotor, sa Stuart Halley under lanseringen.

Måler luftfuktighet

500R har en 5,9-tommers girkasse som er tilgjengelig i 20-, 25-, 30- og 35-tommers aksellengder og to drivkonfigurasjoner. R-Drive er for båter som kjører opp til 100 knop, og R-Drive Sport er for enda raskere båter. Motoren kan kjøre med propeller opp til 17 tommer i diameter. Oppgraderinger fra 450R inkluderer en ny veivaksel. Råder, rådelagre og stempler er forsterket for å håndtere økt forbrenningstrykk og turtall på 6600 omdreininger.

Kompressorens ladetrykk økes med 26 prosent, og 500R har en ny demper med større luftinntak. Inntak for gasshusdiameter økte fra 80 mm til 92 mm.

Mercury opplyser at 500R er den første påhengsmotoren med en sensor for å måle fuktighet i luftinntaket for å bestemme den ideelle tenningtimingen. Selskapet hevder at dette kan gi opptil 30 hk ekstra og forbedret akselerasjon.

Mercury Racing har designet en helt ny girkasse spesielt for 500R-utenbordsmotoren. R-Drive er tilgjengelig i to versjoner for å imøtekomme en rekke bruksområder, og begge versjonene har en spiss torpedodesign i forkant med et langt hydrodynamisk aspekt som er tunet inn for høye hastigheter.

Base R-Drive er designet for å yte godt i nedsenket og overgangsapplikasjoner på båter som kan komme opp i hastigheter mellom 85 og 100 knop. Mange høyhastighets midtkonsollbåter faller inn i denne kategorien og vil dra nytte av denne designen.

R-Drive Sport-versjonen er optimalisert for overflateapplikasjoner med ultrahøy hastighet, hovedsakelig katamaraner med høy ytelse og midtkonsollbåter som regelmessig kan nå hastigheter over 100 knop.

Mercury-teknologi

500R-modellen omfatter Mercury Racing-teknologiløsninger designet for å forbedre båtopplevelsen, inkludert presisjonen til DTS (digital gass og gir) med tilgjengelige Mercury Racing Digital Zero Effort-kontroller. Adaptive Speed Control opprettholder motorturtallet når belastningen endres på grunn av sjøforholdene eller sving og bevarer kontrollen over båten med mindre behov for input fra føreren. 500R-modellen støtter alle Mercury SmartCraft-teknologier, inkludert Engine Guardian-monitorsystemer og VesselView-flerfunksjonsskjermer.

Tidligere har Merury lansert 600 Verado, som blant annet er valgt på Nordkapp Gran Coupé 905 V12, som Båtmagasinet testet i fjor høst.

Artikkelen er oppdatert med nye opplysninger 22.6.