VERDENS STØRSTE: Mercury lanserer nå en V12-motor på 7,6 liter og 600 hester
VERDENS STØRSTE: Mercury lanserer nå en V12-motor på 7,6 liter og 600 hester

Mercury setter ny standard med V12 og 600 hestekrefter

Mercury lanserte i dag en ny ”påhengsmotor”. Den nye V12-motoren med et sylindervolum 7,6 liter blir dermed verdens største. Og den første som svinger med bare undervannshuset.

Publisert Sist oppdatert

Mercury viser muskler kort tid etter at Volvo Penta varslet nedleggelse av Seven Marine. Amerikanske Seven Marine, eid av Volvo Penta, fikk mye oppmerksomhet rundt sine utenbordsmotorer på hele 627 hester. Volvo Penta valgte likevel å legge ned satsningen på slutten av fjoråret med begrunnelsen at de ville fokusere på mer bærekraftige fremdriftsløsninger. Dermed havnet Mercury igjen på tronen med sin eksisterende 4,6 liters V8-motor på 450 hk. Yamahas toppmodell i XTO-serien har et sylindervolum på hele 5,6 liter i V8-motoren som yter 425 hester. Det blir likevel småtteri sammenlignet med motoren som Mercury lanserte i dag.

DUOPROP: 600 Verado har kontraroterende propeller i likhet med Suzukis toppmodell.
DUOPROP: 600 Verado har kontraroterende propeller i likhet med Suzukis toppmodell.

Trendskifte

KRAFTPAKKE: Den nye V12-motoren fra Mercury yter 600 hk og har et sylindervolum på 7,6 liter. Click to add image caption
KRAFTPAKKE: Den nye V12-motoren fra Mercury yter 600 hk og har et sylindervolum på 7,6 liter. Click to add image caption

Mercurys V12 er ikke bare en motor med mer effekt. Med sine pod-drev er motoren unik siden den styrer kun med undervannshuset. Resten står fast på akterspeilet. Lanseringen av Mercurys 600-hester også et tydelig signal om hvilke motorløsninger de store motorleverandørene ser for seg at vil bli den dominerende i årene som kommer: Utenbordsmotorer på stadig større båter. Det senker produksjonskostnadene for båtbyggerne og frigir plass ombord.

Undervannshuset svinger

Mercuy V12 600 Verado er verdens første V12 utenbordsmotor. Den er en sugemotor uten overlading i form av turbo eller kompressor. 600-hesteren har to-stegs reduksjonsgear som reduserer turtallet i forhold til fart og belastning, noe som skal bidra til raskere akselerasjon og lavere turtall ved marsjfart. Likevel er det det vridbare undervannshuset som utgjør en av de mest markante endringene fra tradisjonelle utenbordsmotorer. Selve motoren beveger seg ikke, men undervannshuset styres som en pod, tilsvarende Mercurys Axius eller Volvo Pentas IPS. Den har også kontraroterende, doble propeller i likhet med Suzukis 350-hester. Denne løsningen skal ifølge produsenten gi mer plass ved installasjon av flere motorer og større rorutslag (45 grader) enn på tradisjonelle motorer (30 grader). Løsningen krever heller ingen trekking av hydraulikkslanger til styringen siden alt er integrert i motoren.

Den største

Den nye motoren er den største som Mercury Marine har laget. Og den har størst effekt i antall hester av samtlige utenbordsmotorer som er i produksjon i dag. Med et sylindervolum på 7,6 liter og tolv sylindre, er det neppe en overdrivelse når Mercury hevder at motoren har et betydelig dreiemoment, uten at de legger frem noen tall. Den nye motoren kommer også i en kommersiell SeaPro versjon på 500 hester. Siden V12-motoren hverken har turbo eller kompressor, er det naturlig å anta at større effektversjoner kan ventes basert på den samme plattformen. Vi har ikke lykkes i få frem tall som viser motorens drivstofforbruk, men produsenten hevder at motoren har en forbløffende drivstofføkonomi.

POD: Undervannshuset svinger uavhengig av resten av motoren og kan vris 45 grader.
POD: Undervannshuset svinger uavhengig av resten av motoren og kan vris 45 grader.

To-stegs gir

Reduksjonsgir er noe man forbinder med svært raske racingbåter. I den nye Verado-motoren er dette standard, og det veksler automatisk slik at motoren har optimalt turtall. Førstegiret er 20 prosent lavere enn andregiret, noe som blant annet skal gi raskere akselerasjon. På installasjoner med flere motorer er girvekslingen synkronisert. Det hydrauliske giret skal ifølge Mercury også gi tilnærmet sømløse vekslinger, også når motoren opereres med joystick ved havnemanøverering.

Enkel service

Service-intervallet for motorene er 200 timer, og alt vanlig vedlikehold gjøres via en luke i toppen av motordekselet. Selv om selve motoren står i en fast posisjon og kun undervannshuset dreies, kan motorene tiltes opp som konvensjonelle utenbordsmotorer. Motorene er utstyrt med en dynamo på hele 150 amp. Motoren er godt kjent i henhold til alle gjeldende miljøstandarder og vil bli tilgjengelig over verden. Den ventes til Europa sommeren 2021.

IKKE EL-BÅT: Denne motorpakken har 48 sylindere, 2400 hester og et samlet sylindervolum på 364,8 liter.
IKKE EL-BÅT: Denne motorpakken har 48 sylindere, 2400 hester og et samlet sylindervolum på 364,8 liter.
Powered by Labrador CMS