Førsteinntrykk: Saxdor 200 Pro Sport

Sprenger grenser med nytt konsept

Saxdor 200 er en krysning mellom en vannscooter og en skjærgårdsjeep. Resulatet er det beste fra to verdener.

Publisert Sist oppdatert

Sakari Mattila har slått til igjen. Den finske båtkonstruktøren har designet suksesser som Aquador, Axopar, Paragon og XO. Hans siste kreasjon minner mest om en krysning mellom en vannscooter og en skjærgårdsjeep. Båten på snaue seks meters lengde henvender seg til kunder som kunne tenke seg en vannscooter, men som også vil ha muligheten til å ta med seg flere folk eller mer bagasje – og fremfor alt ha en tørrere farkost. Saxdor er en smart kombinasjon av en skjægårdsjeep, vannskibåt og vannscooter. Men i stedet for vannjet har den utenbordsmotor på mellom 100 og 175 hk. Nye Saxdor 200 har et egenartet design med sitt nesten «kile-formede» skrog. Den er smal i forskipet og er hele 2,3 meter bred akter. Under vannlinjen har båten step-skrog.

ERGONOMISK: Førermiljøet er svært funksjonelt, med en vindskjerm som kan skyves opp og ned.
ERGONOMISK: Førermiljøet er svært funksjonelt, med en vindskjerm som kan skyves opp og ned.

Fakta on Saxdor 200

Saxdor 200 selges i to ulike versjoner. Pro Sport har trimflaps, sportsratt, og antisklibelegg på dekk som standard. Begge modellene kan leveres med targabøyle og med eller uten en såkalt T-top i glassfiber.

- Saxdor 200 Sport Saxdor 200 Pro Sport
Lengde5,94 m5,94 m
Bredde2,29 m2,29 m
Vekt780 kg780 kg
Tank110 liter110 liter
Maks. motor100 hk150 hk
Pris med 100 hkCa 350 000 kr-
Pris med 150 hkCa 407 500 krCa 436 000 kr

Testresultat med Mercury F175

TurtallFart i knopForbruk i liter per n.m.
2400101,16
2700150,86
3100200,73
3500250,78
4000300,83
4700350,97
5300401,16
5800 (toppturtall)44,51,33

Alternativer

JOCKEY: Båten leveres med to seteløsninger. Jockeysete med plass til tre er ett av alternativene.
JOCKEY: Båten leveres med to seteløsninger. Jockeysete med plass til tre er ett av alternativene.

Båten kan tilpasses kundens ønske med hensyn til dekkslayout. Man kan velge mellom et jockey-sete med plass til tre personer, eller et 2+2-sete for fire personer. Konsollen er bred og har store flater for instrumenter og så videre. Man får lett plass til to 9-tommers kartplottere ved siden av rattet, der én kan brukes til navigasjon og én kan presentere motordata. Vindskjermen foran rattet kan heves og senkes, og tanken med dette er at man skal få litt sportsbilopplevelse når skjermen er nedsenket på varme dager.

Foran konsollen finnes båtens største stuerom og her er det plass til en kileformet pute som brukes som solseng på fordekket.

Trygg og sporty

Båten har en lav profil med lave fribord, men store dekksflater og håndtak, ikke minst langs jockeysetet, gjør at det føles trygt å bevege seg rundt i båten. Antisklimaterialet på dørken, som er ekstrautstyr, bidrar også til en trygg opplevelse. På hver side av motoren er det åpent, noe som gjør det lett for de som står på vannski og ta seg om bord.

Nok med 150

KRYSNING: Saxdor 200 er en miks mellom vannscooter og skjærgårdsjeep.
KRYSNING: Saxdor 200 er en miks mellom vannscooter og skjærgårdsjeep.

Vi testet Saxdor 200 Pro Sport med den største motoreffekten på 175 hk i svært rotete sjø, men bredden på akterskipet og det spesielle bunndesignet gir båten en svært stabil gange opp til cirka 40 knop. Toppfarten havnet på 44,5 knop, og i denne hastigheten måtte vi være mer påpasselig med kurskorrigeringer. En trygg og bra marsjfart ligger rundt 30 knop. Ved denne farten målte vi forbruket til beskjedne 0,8 liter per nautisk mil med 175-hesteren. Vår vurdering er at 150-hesteren er et perfekt valg som vil gi toppfart på rundt 40 knop, og selv den minste motoreffekten på 100 hk er tilstrekkelig for lettere personer.

Som båtkonsept representerer Saxdor 200 noe helt nytt, ikke minst for ungdommer. Båten har mer innvendig volum og større dekksareal enn både RIB og vannscooter, og den har komfortable sitteplasser. Den har også et meget balansert og trygt skrogdesign. Men i denne utførelsen er den en ren transportmaskin med større lasteplass enn en vannscooter.