Mercruiser revolusjonerer fritidsbåten
Mercruiser revolusjonerer fritidsbåten
Mercruiser revolusjonerer fritidsbåten

Mercruiser revolusjonerer fritidsbåten

Mercruisers nye AXIUS PLUS styresystem vil revolusjonere fremtiden for fritidsbåtfolket.

Publisert Sist oppdatert

Motorgigantene skjerper kampen om akterspeil og styresystemer. Som første blad i Skandinavia reiste vi til Tyskland og testet det elektroniske styresystemet Axius Plus som baserer seg på vanlig drevinstallasjoner. Drevene styres elektronisk som to uavhengige enheter. Systemet vil bli 25 prosent billigere enn både IPS og Zeus, ifølge Mercruiser. Samme leverandør lover drastisk bedring i drivstofføkonomien.

 

Testet i 25 000 timer

Axius er testet i 25 000 timer før det slippes på oss vanlige båtbrukere. Foreløpig er dette prøvemontert på en av Sealines båter, og vi testet det på Bavaria 33 HT. Dette markerer også en ny tid for Bavaria motorbåter. De ønsker å bryte opp hegemoniet til Volvo på det europeiske markedet, og tilby sine kunder andre motorleverandører.

Sjelden har konklusjonene blant den internasjonale båtpressen vært så enstemmig. Det har aldri vært lettere å styre en båt enn med dette systemet. Alt du bruker er en kraftig joystick med en dreibar krone på toppen. Vi fikk et basseng på 15 ganger 20 meter til disposisjon, og oss med den 33 fot store båten. Teknologien bygger på Mercruisers integrerte Smart Craft Digital Shift and Throttle systemet (DTS), som gjør at du kan kontrollere alt fra en liten boks på og ved gir og gass hendelen.

Båten flyttet seg sidelengs når vi førte joystikken til siden. Den flyttet seg skrått fremover når vi pekte dit vi skulle. Dreide vi samtidig på ”rattet” på toppen av joystikken, ja så trakk den automatisk baug eller akterenden etter seg. Lå vi stille og dreide på joystikkrattet snurret båten rundt sin egen akse. Responstiden var umiddelbar og utrykket full kontroll fikk en ny betydning. Axius Plus betyr at du er koblet til en GPS som gjør at systemet også fungerer som en autopilot. Med en egen knapp kan du forandre kursen fra en grad til 10 grader, og den kan også manuelt styres via veipunkter.

 

Akslingsbåten utfordres

Amerikaneren Michael Kreder har ledet arbeidet med utviklingen av AXIUS for Mercruiser. Han mener dette systemet vil føre til et ”major brake-through” for drev på fritidsbåter.

- Miljøet krever at bransjen kommer opp med løsninger som sparer drivstoff. Drevene er blitt sterkere og tåler større men nødvendigvis ikke tyngre motorer. Vi vet at drevbåter bruker mindre drivstoff. Dette gjør denne installasjonen mer aktuell på større og større båter, sier Kreder.

- For de som sverger til tregstyrte akslingsbåter vil dette være som å komme til himmelen når det gjelder forskjellen på hvor lett det blir å manøvrere større båter, sier Kreder.

Foreløpig leveres AXIUS bare til bensindrevne båter og i motrstørrelser fra 260 til 425 HK.  Det vil komme for diesel i andre halvdel av 2008.