Mener radar kan slå ut GPS
Thomas Wiken og Gunnar Neslein i Navy på Høvik, mener sterke radarer i gitte tilfeller kan ”grille” både antenner og GPS-moduler i fritidsbåter. Oddvar Brown opplevde et mareritt etter et plotterhavari med barnebarnet som aleneskipper.
Om kvelden den 4. Juli skulle barnebarnet til Oddvar Brown ta familiens Ibiza fra Sandefjord til Koster. Rett utenfor lykta på Asnes ved Trangsholmen i Sandefjords-fjorden møtte han Color Viking. Plutselig forsvant plotterbildet i det han passerte den store ferjen, men 17-åringen reagerte ikke der og da, og fortsatte turen mot Koster. Etter en del bruk av av- og på knappen, ville Lowrance-plotteren fortsatt ikke virke. Ingen kontakt med GPS enhet stod det på skjermen.
Barnebarnet ringte så hjem til Brown og fortalte hva som hadde skjedd. Han prøvde forsiktig å antyde at dette kanskje hadde noe med at han nettopp hadde passert Color Line sin ferge og at noe om bord der hadde påvirket plotteren. Dette avviste Oddvar Brown blankt, med begrunnelsen at dette ikke var første gangen de hadde passert fergene i fjorden.
Kjenner problemet
Elektronikk-kjeden Navy på Høvik er en av landets største aktører på fritidsbåtsiden. De opplevde 15 lignende historier med den Brown her referer til i 2007. I 2008, og hittil i år har de fått inn cirka fem tilfeller per år, forteller Gunnar Neslein og Thomas Wiken i Navy til Båtliv.
–Siste kunden ringte faktisk i går (10. Juli red.anm) og fortalte at han hadde passert en kystvaktbåt ute i fjorden, og akkurat i det han passerte kuttet plotteren å virke. Etter en tids plundring fikk han den til å virke igjen, men ringte til oss for å få svar på hva dette kunne være for noe?
Det som er sikkert i følge Wiken, er at historiene vi hører fra kunder er veldig like når problemer av denne art oppstår.
–De passerer som regel store skip, gjerne flere i trange farvann, og plutselig så virker ikke plotteren fordi GPS- signalet er borte. Dette kan vi bekrefte, men vi kan samtidig ikke påstå hva som er den reelle grunnen til at dette skjer. Vi vet også fra tidligere, at for eksempel sterke radiosendere kan påvirke mottaket av GPS signaler. Slike finnes det jo mange av i Oslofjorden. Er man da uheldig å kommer inn i en kryssild av sterke elektroniske bølger, så brenners GPS antennen i stykker. I flertallet av tilfellene ødelegges også comportkortet i selve plotteren, sier Wiken.
I følge Neslein kan radarene om bord i større kommersielle skip sende med en maks effekt på 50 000 watt (50 kilowatt). Dette er mye strøm, og man kan selvfølgelig ikke utelukke at dette kan ”grille” GPS-antennen med påfølgende skader på blant annet plotteren.
–Sammenligner man dette med en fritidsbåtradar som sender 4 kilowatt og med en sikkerhetsavstand på 1,5 meter, er det grunnlag for å tro at de største radarene godt kan slå ut følsomme GPS mottakere som kommer i veien for signalene, sier Neslein.
Så vidt meg bekjent har myndighetene lenge ønsket å redusere signalstyrken til radarene, men hittil har man ikke hatt et bra nok kommersielt alternativ, i følge Neslein.
Avviser nesten problemstillingen
–Dette har jeg ikke hørt om før. Vår hovedradar er på hele tiden, og det er vi pliktig til. Jeg har selv kjørt min egen fritidsbåt ved siden av skipet jeg til daglig er skipper på, og så langt har jeg ikke hatt noen problemer med at GPS signalet har forsvunnet. Nå skal det jo sies at på de mest moderne skipene er effekten fra radaren tatt ganske så krafig ned i effekt, sier Erling Bertrand Hansen, kaptein på Color Magic.
Hansen har til sammen fem radarer tilgjengelig på Color Magic, men sier han stort sett bruker bare to av dem.
Han får støtte fra Nils Nilsen i Sperry Marine, som monterer radarene på Colorbåtene. Sperry Marine er forøvrig størst i verden på montering av radarer på kommersielle skip.
–Men kan du avvise det?
–Nei, men jeg er 99 prosent sikker på at det er andre faktorer som spiller en viktigere rolle når GPS èn ødelegges. Feil montering for eksempel. Det finnes imildertid en type radar som virkelig kan grille båtelektronikk og den heter CW radar (Continius radar), men den er lite brukt i vanlig kommersiell skipsfart.
Det står mer om denne saken i Båtliv nr. 7 som nå er ute i butikken.
Si din mening på våre debattsider, eller legg igjen en kommentar under denne saken om du kjenner problemet.