Azimut Magellano 66
Megayacht på 20 meter
Azimut drister å kalle deres nye Magellano 66 for en megayacht på 20 meter. Vi har prøvekjørt nykommeren. Se video!
På Cannes Yachting Festival som ble arrangert i forrige uke ble Azimut Magellano 66 for første gang vist for publikum. Dette er en stor trawler, men den ble nesten borte blant alle de andre store yachtene på denne båtmessen. Stilt ut på en eller annen båtmesse i Norge ville den garantert vært messas største og mest iøynefallende båt.
Et ikon på design
Magllano-serien fra Azimut er en klasse for seg. At den har vært med og preget design på mange andre båter er det ingen tvil om. Etter at første Magellano kom i 2009 har vi sett flere produsenter som prøver å etterligne de særegne linjene. Og det skjønner vi godt, for det er vakre linjer. I 2009 ble Magellano 74 lansert, og dette er en båt som på grunn av sin størrelse aldri var særlig aktuell i Norge. Derimot lanserte Azimut sin Magellano 43 i 2012. Den gang fikk vi også anledning til å prøvekjøre båten på Cannes Yachting Festival. Den gang omtalte vi båten som et brukervennlig smykkeskrin, og det var den gang en moderne bobåt. I tillegg har Azimut lansert Magellano 53 som et større alternativ. Og mellom 53 og 74 fot har de manglet et alternativ, og der kommer nylanserte Magellano 66 inn.
– Dette er en megayacht på 20 meter, sier Federico Lantero fra Azimut som har vært teknisk sjef for denne modellen.
Nominert til årets båt
Vi kaster loss fra festivalpalasset i Cannes. Det er to Volvo Penta D13, hver av dem med 800 hestekrefter, som uten særlig motorstøy brummer oss ut havnebassenget. Det er nærmest en kortesje av andre luksusbåter som er på vei ut for prøvekjøring. De fleste trolig med en og annen seriøs kjøper om bord. I denne båten er det journalister fra European Powerboat of the year som er med ut på en prøvekjøring. Azimut Magellano 66 er en av fem nominerte båter i klassen over 45 fot.
Dagen er på hell og solnedgangen gjør turen ekstra vakker. Vi setter oss på en av de to solsengene på fordekket. Og jo da, det føles luksuriøst, det å cruise ut og nærmest ikke føle hekksjøen fra alle de andre båtene med varm fartsvind, med Cannes bak og Middelhavet foran oss.
Lang rekkevidde
Vi tar leideren opp til flybridgen. Her er de andre journalistene, og prøvekjøringen går på rundgang. Når det endelig er vår tur har solen akkurat gått ned, og det er en særegen følelse å kjøre den 20 meter lange båten. Det føles vel egentlig ikke som en 20 meter lang båt å kjøre. Man glemmer vel egentlig at båten er så stor, bortsett fra fordelene et såpass stort skrog gir oss i et farvann der det kryr av store luksusbåter i testfart. Med stabilisator ligger båten veldig fint i vannet. Manøvreringen er lekende lett! Vi tester den i alle fartsområder. Maksfart ligger på om lag 22 knop. Og på flybridgen hører vi nesten ikke motorene der vi sitter. Svinger vi godt i denne farten legger den seg knapt, den føles bare prefekt balansert. En fin cruisingfart er 16 knop. Og da kommer man langt med den 4500 liter store tanken.
– Velger du cruisingfart på ni knop kommer du lenger enn 900 nautiske mil. Selv synes jeg 16 knop er den perfekte crusingfarten for denne båten, med lite fartsvind som gjør turen behagelig, sier Lantero.
Mannskapslugar blir vaskerom
Båten kan fås med tre eller fire lugarer for eier og gjester. Testbåten hadde fire lugarer, med en akter, en foran og en på hver side midtskips. De to lugarene midtskips deler på samme bad. Ellers har de to store lugarene foran og bak hvert sitt bad. I tillegg er det helt adskilt mannskapslugar for to personer, med bad, helt akter.
– De fleste som kjøper båter i denne størrelsen her i Norge velger ikke mannskapslugar. I stedet blir det gjerne brukt som en bod, med mulighet for vaskemaskin og tørketrommel, sier daglig leder Petter Nystrøm hos Italmarin som er norsk importør av Azimut.
Man kunne fort tro at prisen for en slik båt kommer nærmere tre millioner euro. Prisen starter på 1,8 millioner euro.
– Vi har hatt flere visninger med nordmenn i Cannes, og det er mange som er interessert i Magellano, sier Nystrøm.