Manne bak verdens beste båtseter
Det er ikke så ofte vi opplever å bli stoppet av en levende legende. Men det skjedde på båtmessen RIBEX i dag. Den svenske legen og oppfinneren Johan Ullman hørte jeg snakket norsk i mobilen.
BÅTLIV: RIBEX 2007 Isle of Wight.
Hei, jag heter Johan Ullman och jag har en grei jag vil visa deg! Jeg begynner å ane hva dette dreier seg om. Jeg hopper i det å spør om han er mannen bak Ullman setene? Ja har du hørt om dem. -Er ikke det verdens beste båtseter da?
Det er 22 år siden han kom på ideen til det som i dag regnes blant verdens beste båtseter. Da snakker vi ikke skinnsalong, men seter som fjærer og som gjør at kroppens egne reflekser følger med bevegelsen i båten i stedet for å stritte mot. ”The Ullman seats” er verdens kjent for de som driver med båter på mer profesjonell basis. I RIB miljøet er det høy status forbundet med å ha noen av disse om bord.
Vi ble sporenstreks invitert med ut i de tre meter høye bølgene som i dag har herjet langs farvannene mot den engelske kanal. For en erfaring. Der satt vi i en stol som koster 25 000 kroner å smilte fra øre til øre. Jeg har stått i mange RIBer i forskjellig vær. I dag kunne jeg sitte selv om bølgene av og til ble tre meter i de verste vindkulene.
Stolene er bygd på et eget fjæringssystem som tar opp i seg bevegelsen i kroppen når båten møter vannet etter å ha gått over en større bølge. Dette skal gi mindre belastning på ryggraden, for det er den som alltid er mest utsatt i båt mener Ullman. Han fikk ideen etter å ha vært marinelege, og hvor mange av fysisk friske 19-åringer fikk ryggproblemer etter å ha kjørt raske MTB båter.
Sammen med sønnen Carl Magnus driver legen, marineoffiseren og oppfinneren Johan Ullman sin seteproduksjon med hovedsete i Gøteborg. Han røper navnet på flere norske kunder, og en av dem har til og med bestilt seks stykker til båten sin. To til de voksne, tol litt mindre til de mellomste barna, og to spesialbestilte stoler til fireåringene sine. Slike kunder får Ullmanfamilien til å smile.
Vi kommer tilbake til hele historien om disse setene og mannen bak dem i et snere nummer av bladet Båtliv.