Longtailaksjonen under etterforskning
En mann fra Trondheim har politianmeldt Longtailaksjonen for feil bruk av innsamlede midler.
Det er Trondheims-mannen Willy Mørch som har politianmeldt Longtailaksjonen, med styreleder Lisbeth Finch og Morten Sjøstedt fra Røyken, skriver Drammens Tidende.
Også Stiftelsestilsynet har opprettet tilsynssak mot innsamlingsaksjonen med base i Røyken Seniorrådgiver Tom Plünnecke i Stiftelsestilsynet sier det var forhold rundt innsamlingsaksjonen som gjorde at man har opprettet tilsynssak.
-Når to av tre styremedlemmer trekker seg, revisor trekker seg og det ikke blir levert inn årsregnskap, er det ekstraordinære forhold som gjør at vi går inn i saken. Vårt mål er i første omgang å få fakta på bordet, og få klarhet i regnskapene. Men så langt har vi ikke avdekket noe galt, sier Plünnecke til DT.no.
Mørch deltok selv aktivt i innsamlingen, som skulle gi penger til nye båter for tsunamirammede fiskere i Thailand, men har nå brutt med Longtailaksjonen. Han anmelder på bakgrunn av at han mener aksjonen har brukt innsamlede midler på feil måte. Dette bekreftes av politiadvokat Oddbjørg Angell ved Søndre Buskerud politidistrikt.
-Vi har innhentet det som er av regnskap, og det vi vil gjøre er å gå gjennom dette med tanke på å finne ut om pengene er brukt feil. Det er en jobb å gjøre for revisor, følge pengestrømmen rett og slett. Angell kan ikke si når etterforskningen vil være ferdig, men antyder overfor DT.no at hun håper at saken kan være ferdig etterforsket til sommerferien.
Siden to styremedlemmer trakk seg, og styreleder Lisbeth Finch satt igjen alene, var stiftelsen etter reglene uten fungerende styre. Derfor har Stiftelsestilsynet oppnevnt to nye styremedlemmer. Det er advokat Gudmund Knutsen fra det velrenommerte Oslo-firmaet BAHR, og Lier-mannen Helge A. Østvold. Han er revisor i Oslo-firmaet Bakke, Hjelmås og Larsen.
Båtliv kontaktet i dag tidlig styremedlem Lisbeth Finch, som avviser saken som oppspinn og føler at de har fulgt formålsparagrafen til punkt og prikke.
–Alle er så opptatt av at vi skulle bygge nye båter, men det viste seg at behovene var mer sammensatt enn som så, sier Finch i en knapp kommentar. Hun avventer nå at det nye styret skal komme sammen til uken for å bistå i oppklaringen.
Hun ønsker ikke å kommentere kravet fra rådmannen i Røyken om at ders gave på 10 000 skal tilbakebetales.
Båtliv ga penger til båt
Vi i Norsk Maritimt Forlag, Båtliv og Seilas, ga også penger til aksjonen for å bygge en ny båt. Vi har også dekket aksjonen gjennom flere artikler, og skrev i en tidlig fase at pengene som strømmet inn ville bli brukt til andre formål enn bare nye båter. Ekteparet Sjøstedt og Finch oppdaget tidlig at behovet for å bygge nye båter ikke var like aktuelt som å gi penger til oppbygging av gamle båter, og skoler som drev med utdanning av båtbyggere og teknisk ekspertise. De utdypet også at de var hele tiden under stort press fra aktører som kjente til at de hadde midler. selv brukte de utrykket "mafiahenvendelser" om en del av de som tok kontakt.
Dette skrev vi 15.02.05 etter ekteparets første tur ned med penger:
–Dette må gå fort, derfor trenger vi å sentralisere arbeidet rundt skoler og en landsby. Når vi snakker om båtbyggeri, handler det mest om å sette opp et tak med skygge for solen. Verktøy og materialer kjøpte vi på turen nå. Vi knyttet også kontakt med tekniske skoler for å hjelpe oss med faglig ekspertise. De var lykkelig for å få ekte prosjekter å jobbe med, sier Finch og Sjøstedt.
–Det særeste vi har brukt penger på hittil blir nok et nytt sett tenner. Historien er litt mer nyansert enn som så. Dette handler om en av fiskerne som har hjulpet både oss, aksjonen og ikke minst norsk media her nede. Han fikk alle tennene slått ut i flodbølgen og for oss er han en viktig lokal hjelper. Så ett sett med tenner, skal vi nok klare og forsvare for aksjonens revisor.
–Jeg har ingen grunn til å tro noe annet enn at pengene er blitt brukt på best mulig måte. Vi synes det var et godt formål, og hvis det viser seg at pengene skulle være misbrukt er det trist, sier daglig leder i Norsk Maritimt Forlag, Ole Henrik Nissen-Lie.