Kul fiskebåt fra Bærum
Hamy sveis på Fornebu er nok meste kjent for sine fantastiske kunstverk. Nå prøver de seg på båtproduksjon, rettet inn mot bruksbåtmarkedet i den litt tøffere klassen.
Dette er byggenummer tre i en serie med prototyper. Eller egentlig så er det vel samme båten som man har utviklet i tre stadier. Den startet som en 30 fots speedsjark ment for fritidsbåtmarkedet. Men så skjønte man at det lå et annet potensiale i denne type solide båter også, og det var båter til laksenæringen.
På grunn av lovverket flyttes nå flere og flere av anleggene lenger ut i fjordene. Behovet for raske og gode ”arbeidsbåter” er derfor til stede. At båten er hjemmesnekret kan man raskt se på mye av detaljearbeidet, dette r man nå i efrd med å gjøre litt om på. Men sittekomforten i og rundt førerplassen er som klippet ut av en Ferrarri-brosjyre. Her går det i 5-punkt sikkerhetseler, tiltratt og rødt skinn. Sivertsen er oppatt av at dette skal være en komfortabel arbeidsplass.
Følg med på hva som skjer. Meld deg på Båtlivs nyhetsbrev
Det var da Trond Sivertsen fra pumpeprodusenten MPI kom over båten som stod i produksjon på Fornebu, at ting begynte å skje. Han hadde imidlertid behov for en seks fot større båt en den som stod der opprinnelig. Man forlenget så skroget og endte opp på en 36-foter i stedet. Båten er nå solgt til et oppdrettsfirma i Haugesund, og skal brukes både som ”buss”, og som spylebåt for å holde laksemærene rene.
Det er montert en gedigen pumpe om bord og kapasiteteten er hundre ganger større enn det du finner i en vanlig høytrykkspyler. Motoren er i bussklassen og levert av Scania. 550 hk gir en maksfart på 32 knop med pumpeustyret om bord. Den står i forkant av en enorm vannjet levert fra Hamilton. Vekten på båten med fulle tanker og høytrykkspumpe er åtte tonn. Vi har ikke prøvekjørt båten, men sett den på video. Den har ikke pølaningsterskel og på mange måter går skroget som en trimaran i sjøen. Dette gjør den også sårbar i dirkete motsjø, hvor du får en god del klasking. Her jobber man nå videre med andre løsninger.