Kronprinsen nektet å bidra til bok om Radich
Det var et stolt lite forlag fra Fredrikstad som i går presenterte den første norske boka om den seilende ambassadør Christian Radich. Samtidig var de litt skuffet fordi skutas høye beskytter, kronprins Haakon, ikke ville bidra med noen ord i boka. Det ble ikke gitt noen begrunnelse i følge forlagssjefen.
Dette kom frem på en presentasjon av den nye jubileumsboka i går ettermiddag i skur 32 på Akershuskaia. Hjemmehavnen til Christian Radich og stedet hvor stiftelsen for Christian Radich holder til. Forlagssjefen Tommy Tindlund la ikke skjul på at han synes kronprinsen burde tatt seg tid til dette. Tindlund fikk følge av stiftelsens direktør som kunne avsløre at Christian Radichs høye beskytter hittil ikke har satt sine ben om bord på skuta. Heller ikke da det ble feiret 70-årsjubileum tidligere i år. På vårt spørsmål om hvorfor, mente Corwin dette hadde noe å gjøre med kronprinsens arbeidspress, og at han kanskje ikke delte sin fars store lidenskap for seilende båter. Kronprinsen har vært Radichs høye beskytter siden januar 2006, og han har sagt ja til å være det i fem år. Samtidig ble Kronprinsessen seilskuta Sørlandets høye beskytter. Kong Harald var Christian Radichs beskytter da han var kronprins, og gjennom sitt aktive beskytterskap var han med på å redde skuta fra og bli museumsgjenstand flere ganger.
Forfatterne hadde heller aldri vært om bord
Forfatter Sven Poppe har brukt et år på å skrive boka som i går kom ut på Tindlund Forlag. Dette er den første boka som noen gang er laget om vår seilende legende og kanskje fremste ikon og kjendis på havet gjennom tidene. Forfatteren innrømmet at han hadde seilt både på ”Statsraaden” og på Sørlandet, men aldri på Christian Radich før han i fjor sommer takket ja til oppdraget med å skrive ”den store boken” om Christian Radich.
En gedigen kjendis
Han visste at dette handlet om en av Norges største kjendiser, og et levende begrep blant generasjoner av nordmenn. Skuta har sin egen akevitt, sine egne frimerker, sitt eget brød, den har spilt hovedrollen i flere filmer og sist men ikke minst, Norges mest kjente suite er oppkalt etter Christian Radich. Alt dette kan du lese mer om i boken.
På presentasjonen av boken var det noen som sammenlignet Christian Radich med Wencke Foss, hun er kjent, flott og fører seg som en diva, men på innsiden snakker man tross alt om et langt levd liv som alltid vil sette spor, mente vedkommende.
Som det passer seg en superkjendis på verdenshavene kalles Christian Radich "Darling of the fleet". Skuta er blant de raskeste og har fylt pokalhyllene i skur 32 med både gull og glass for sine bragder. Og så mener jo selvfølgelig de som står båten nærmest at den er vakrest av alle seilskuter.
"The darling of the fleet”
Forfatteren mente de hadde jobbet mye med formen for at den skulle stå litt ut fra mengden av andre seilskutebøker. De landet da på å bruke intervjuformen i stedet for og passivt bare gjenfortelle allerede fortalte historier.
Tommy Tindlund er forlegger, og fungerte som bilderedaktør og historiegraver sammen med forfatteren og fotograf Ulf Hansen. Hansen har tatt flesteparten av bildene fra de siste årene. Hansen har fulgt ”The darling of the fleet” på mange tokt, og satt på et stort materiale allerede før bokprosjektet kom i gang.
Full restaurering
Hovedansvarlig for oppussingsarbeidet kunne fortelle at båten nå er så ship shape som det lar seg gjøre for en 70-åring. På tross av mye bruk av truede tresorter, har man også lagt vekt på stort gjenbruk. Gammel teakplank har blitt til nye skipskister. Tidligere mahogny/teakinnredning er erstattet av eik, og i følge Knut Nordby i venneforeningen ble teakdekket som ble lagt i 2000, bestilt før forslaget om sanksjoner kom opp.
Gammeldags i formen
Boken er ikke blant de mest moderne vi har sett, men den er meget lettlest og faktainformasjonen er ikke pakket bort i mye ordgyteri. Bildene er sentrale i bokens layout og utforming, og det er brukt mye plass på bildene.
Men om boken ikke er helt moderne i formspråket, har Christian Radich vært i gjennom en gedigen modernisering og restaurering gjennom mange år. I følge Stiftelsens direktør Einar Corwin er dette nødvendig så lenge ”det tidligere skoleskipet” nå går i mer kommersiell drift. Han sier det også er kommet så strenge miljøkrav at det som tidligere gikk rett på sjøen, det må nå taes vare på om bord og renses før det går i havet. Alt dette arbeidet er flott presentert i boken som helt sikkert vi ligge under mange juletrær i år.
FAKTA:
Fullrigger
Stormasten var 128 fot høy. Hun ble rigget som en tremastet fullrigger. Kjenningsmål var 676 bruttoregistertonn, lengde 192,1 fot, bredde 32 fot, dybde 16 fot. Skuta ble utstyrt med 27 seil, hvorav 156 råseil og 12 stagseil med total seilareal på 1350 kvadratmeter. Håndtering av rigg og seil var opplagt for manuell betjening ved hjelp av taljer, blokker og 8,5 km tauverk i forskjellige dimensjoner.