Krever garantier fra Volvo
En kunde av Fjord måtte bytte begge D-6 motorene før båten hadde gått hundre timer. Nå krever Morten Nordvold i Fjord Boats et klart svar fra Volvo om hva som skjer med problemene forbundet med at motorer ryker etter få timers kjøring. Han er ikke alene.
Det syder og koker under overflaten i norsk båtbransje. Volvo Penta har et problem med å levere varer som holder, og flere og flere av storkundene deres tar nå bladet fra munnen og krever svar.
Hvis ikke Volvo klarer å finne ut av problemene med at det siste året har røket flere titalls nye D-6 motorer i Norge, vil Fjord Boats kreve at Volvo må gå ut med en byttegaranti på motorer innen 24 timer.
–Dette må vi ha i tilfelle våre kunder opplever dette igjen, sier Nordvold.
En kunde av ham kjøpte ny Fjord 40 Open, og opplevde ras på begge motorene med forholdsvis kort mellomrom. Volvo viste da ansvar og fikk skiftet motorene innenfor rimelig tid, som Nordvold kaller det. For kunden var dette likevel midt i sesongen, og da blir feriedagene dyrebare.
Nordvold mener nå at alarmklokkene har gått hos Volvo, og at kommer de ikke opp med et svar innen messen i Düsseldorf, går det kraftig utover tilliten til motorgiganten.
–Jeg tror Volvo nå oppfører seg som den berømte svømmende anda. De virker rolig på overflaten, men under vann padler de som bare det. En feil koster en euro å rette opp hos dem internt, hos forhandleren blir det 10 euro, og ute hos kunden bruker vi tigangen og får tillitsproblemene og misfornøyde kunder på kjøpet. Derfor er det i alles interesse at Volvo løser dette meget raskt, sier Nordvold.
Nordvold har selv erfaring fra store tunge internasjonale konsern, så han skjønner situasjonen godt.
Fjord er ikke alene om å ha opplevd motorhavari på nye motorer. Den største kunden til Volvo i Norge er Viksund. Hittil har de havarert 16 D-6 motorer. Nå var begeret fullt og i slutten av september ble Volvo innkalt til møte hvor Viksund satte hardt mot hardt.
–Vi kan ikke risikere vårt omdømme på at Volvo ignorerer denne saken. Vi vurderer nå seriøst andre leverandører, og både Cummins og Yanmar er aktuelle kandidater, sier Rune Viksund i Viksund.
Les mer i Båtliv nummer 8 som nå er ute blant abonnementene og er i løssalg.