Kinasnekker snart i butikken
For å holde kostnadene nede produserer Wiksten sine snekker i Shanghai. Nå har det Stavern-baserte båtbyggeriet også innledet samarbeid med en av de større båtbutikkene i landet.
Fotos: Linn og Ørjan Krogh Hansen
På grunn av høye norske produksjonskostnader produserer Hesselberg sin Wiksten 22 i Kina. Dette gjør at snekka kan selges for rundt to tredjedeler av den prisen man måtte ha gitt ved å produsere den i Norge.
- Det er en kjensgjerning at de høye prisene det medfører å bygge båtene i Norge gjør at det kun er folk med meget god økonomi som tar seg råd til å betale den prisen det koster for denne type håndverk i Norge, fastslår innehaveren. Ved å produsere båten i Kina vil flere kunder få mulighet til å kjøpe en Wikstensnekke.
Norske eiere
Hesselberg forteller at de fleste tilbakemeldinger fra båtfolket så langt har vært positive.
- Vi hadde jo regnet med en del skepsis, men med noen få unntak har vi altså fått meget gode tilbakemeldinger på at snekkene våre produseres i Kina.
Innehaveren forteller videre at Kinabåtene leveres ferdigbehandlet med høy finishgrad og etter norske standarder. Moderne lakkprodukter gjør sitt til at trebåten ikke krever de samme sesongmessige vedlikeholdsutfordringer som tidligere.
Snekkene bygges av det nye norskeide verftet Alphaboats, med norsk kapital og med norsk ledelse. Om lag hundre personer jobber her med produksjon av båter, og Wikstensnekken er høyt proritert.
På butikkenFor å nå ut til flere kunder har Wiksten gått inn i et samarbeide med BÅT1 i Larvik, forteller innehaver Ivar Hesselberg. Med dette sørger Hesselberg for å være blant de første trebåtbyggerne med utsalg direkte fra butikken.
Wikstensnekka er en 22 fots åpen snekke, bygd for røffe norske kystforhold. Kjøl, spant og stevner er i laminert eik, innredningen i mahogni, dekket i Oregon Pine og skroget i lerk.Båten selges med standard to-sylindret Nogva Nanni Diesel 10 hk. Båten har U-sofa med innfelt toalett under benken,benker på hver side, luke under akterdekket, og vanntett stuerom.
Båtliv har vært med på prøvekjøring av Wiksten 22, som etter hvert vil presenteres i Båtlivs papirutgave.