Nordlandsbåter
Vikingskip
Nordmørsgeita

Kan bli Norges nasjonalbåt

Colin Archers tidligere redningsskøyte er én av ti båter som er nominert, og kan bli Norges nasjonalbåt. Nå kan du stemme fram DIN favoritt.

Publisert Sist oppdatert

Tirsdag ble finalistene til kåringen av Norges nasjonalbåt nærmest høytidelig offentliggjort på direkten i NRKs Nitimen.

Ekspertise fra Redningsselskapet, Forbundet Kysten og Norsk Sjøfartsmuseum var samlet på brygga ved sjøfartsmuseet på Bygdøynes for å offentliggjøre de ti kandidatene til kåringen av Norges nasjonalbåt, skriver nssr.no.

Knut Von Trepka seilte den første redningsskøyta som ble bygget av Colin Archer til brygga, og virket fornøyd med listen av finalister. Kl.09.30 ble Nitimens reporter Rune Alstedt ropt opp av programlederne, og følgende ti finalister ble høytidelig erklært for omtrent en million radiolyttere:

  1. Nordlandsbåt

  2. Oselver

  3. Åfjordsbåt

  4. Nordmørsgeit

  5. Colin Archers skøyte

  6. Jekta

  7. Sjekta/snekka

  8. Redningsskøyta

  9. Vikingskipa

10. Hurtigruta

Du kan stemme på din kandidat til kåringen av Norges nasjonalbåt ved å sende kodeord BÅT etterfulgt av et mellomrom og nummeret på din kandidat, til 2225. Skal du for eksempel stemme på nordlandsbåten sender du BÅT 1 til 2225.

Et vanskelig valg

Juryen, bestående av Ingvar Johnsen og Janna Nevra Aarvik fra Redningsselskapet, samt Tore Friis Olsen fra Forbundet Kysten var samlet i går for å gå gjennom den 1 800 nominasjonene som har kommet inn i løpet av to måneder. Terje Planke, som skulle representere Norsk Sjøfartsmuseum, kunne ikke stille, men hadde samtalt med Friis Olsen på forhånd.

– Vi hadde på forhånd lovet at antall nominasjoner skulle være den avgjørende faktoren, og vi holdt en helt åpen nominasjonsrunde, forteller kommunikasjonssjef i Redningsselskapet, Ingvar Johnsen.

– Da vi skulle gå gjennom nominasjonene oppdaget vi for eksempel at Nordlandsbåtene – som jo er en samlekategori for mange forskjellige båter fra Bindal i sør til russergrensa i nord, inkludert de samiske elvebåtene, hadde flere nominasjoner enn noen av de andre. De som har nominert båter fra disse regionene har ikke skilt mellom båtene her, men bare nominert ”Nordlandsbåt”. Derfor ble det naturlig at Nordlandsbåt, som samlekategori, ble en av kandidatene. Oselveren, som jo er en Sørvestlandsbåt, stod for mer enn 95% av nominasjonene fra denne regionen, og det var da også naturlig at denne ble en egen kandidat, i stedet for at Sørvestlandsbåt skulle bli en kandidat. Det samme gjelder også Åfjordsbåten og Nordmørsgeita, forklarer Johnsen.

Det var også svært mange av nominasjonene som gikk litt på kryss og tvers. ”Colin Archer”, Colin Archer-båtene/skøytene”, ”Colin Archers redningsskøyter”, eller bare ”Redningsskøytene”, utgjorde så mange av nominasjonene at det var formålstjenlig å ta med både Colin Archers generelle skøytekonstruksjon, samt redningsskøytene – gamle som nye.

Samme problematikken gjentok seg både for forskjellige vikingskip og skip som har gått i trafikk som Hurtigruta, og både Johnsen og resten av juryen er nå spent på reaksjonene til valget av de endeleige finalistene.