Italienske prestisjeverft sliter
To av Italias størst verft sliter nå grundig med å holde hjulene i gang. Ferretti-gruppen må si opp flere hundre. Baglietto må nesten halvere arbeidsstokken.
Daglig renner det nå inn pressemeldinger til redaksjonen om hvordan det står til i den internasjonale båtindustrien. En av de som er hardest rammet i hele Europa er Ferretti-gruppen. De har vokst seg store på oppkjøp av andre italienske verft, noe som nå har vist seg å skape store problemer for giganten. Ferretti-gruppen eier i dag prestisjemerker som Riva, Pershing, Mochi, Apreamare, CRN, Itama, Bertram, Custom Line og Ferretti. Det diskuteres også om man skal selge ut flere av merkene igjen.
I går meldte International Boat Industry at nettopp Ferretti-gruppen i et forsøk på å redde stumpene, må si opp 300 ansansatte. I tillegg må de redusere det de selv betegner som indirekte ansatte, det vil si ansatte på andre verft i gruppen og del-leverandører fra 1800 til 400. Planene for dette ble presentert av gruppens nye direktør Salvatore Basile i et møte med de italienske fagforeningene nylig.
Baglietto er et annet stort verft i iTalia som kun produserer superyachetr over 89 meter. De reduserer arbeidsstokken fra 190 til 120 personer.