
Nord Star 47 SCY
Nytt flaggskip allerede solgt til Norge
Nyheten Nord Star 47 SCY tar ledelsen blant de finske Targa-båtene. Bygg nummer to kommer til Norge.
Vene Båt Helsinki/BÅTLIV
(Video nederst i artikkelen)
På Vene Båt i Helsinki er det tre utstillere som markerer seg spesielt innenfor kategorien vi kan kalle targabåter, selv om det etter hvert også har kommet flere finske alternativer innenfor kategorien. Nord Star, Sargo og Targa konkurrerer trolig om mange av de samme kundene. Frem til nå har Targa hatt det største alternativet med Targa 44.
Største Sargo er på 36 fot (tidligere Minor 36), og største båt fra Nord Star har frem til nå vært 40-foteren.
LES OGSÅ: Prøvekjøring av Sargo 33
Er det størrelsen som teller er det nå Nord Star som tar ledelsen med sin nye båt som måler 14,95 meter - og er med det rett under kravet for at man må ha kystskippersertifikatet for å stå til rors i denne båten.
God uteplass
Premierebåten vises med tre solide lugarer, samt to komplette bad. Båt nummer to som er ferdig om et par måneder blir etter hva Båtliv kjenner til levert med to lugarer, og den tredje lugaren som har nedgang fra byssa som er akter i salongen får funksjon som et vaskerom.
Nord Star 47 SCY har også en overraskende stor flybridge, med en flate som er stor nok for hva man måtte ønske å dekke opp med av bord og stoler, eller et nærmest et lite dansegulv for den som måtte ønske det. Flybridgen leveres for øvrig med to alternativer, enten med en stor solseng bak og en L-sofa bak førerplassen, eller et utepantry istedet for en solseng. Når vi går fra akterdekket og opp til flybridgen er det ganske bratt leider, og med sokker blir trinnene noe glatte, men ellers er fremkommeligheten god i båten, også med breie dollbord. Fordekket har også god plass, og her er det også en solseng i god størrelse. Med den store flybridgen, plassen på fordekket og i tillegg god plass på akterdekket, så er dette en båt som appellerer til sommerlivet, samtidig som dette tilsynelatende er en båt som gir komfort gjennom hele året.
Eierlugar på 12 kadratmeter
Eierlugaren har eget bad, mens det er et felles bad for resten av båten. Her slipper det også lys gjennom skrogvinduer. Eierlugaren er på 12 kvadratmeter. Gjestelugaren er også av god størrelse. Begge lugarene er med dobbelkøyer og bra med skapplass. Båten som premierevises på Vene Båt har også en tredje lugar under bysseavdelingen akter i båten. Her kommer man ned via en leider, og her er det også en dobbelkøye, og til og med benkeplass som egner seg som køyeplass for de minste.
Målinger
Premierebåten er allerede blitt testet av produsenten, og vi har fått tilgang til kjøredata som viser forbruk og fart med 2 x IPS 600 fra Volvo Penta. Med diseltanken fylt opp med en femtedel ble det målt en toppfart på 33,1 knop med turtall på 3540 omdreininger, og et forbruk på 5,1 liter per nautisk. Den perfekte cruisingfarten ligger nok på mellom 3000 og 3200 omdreininger, som gir en fart på mellom 28 og 25 knop, og et forbruk på 4,8 liter per nautisk. I målingene ligger også akselrasjonstester, for de som er interessert. Fra null til 15 knop på 7 sekunder. Opp til 30 knop bruker båten 27 sekunder.
Nord Star 47 leveres med flere motoralternativer og drevløsninger. Man kan få den både to eller tre IPS-drev, eventuelt to akslinger, og motoralternativet strekker seg fra 800 til 1200 hestekrefter.