Importen av fritidsbåter er halvert

Importen av fritidsbåter er halvert

Ikke siden begynnelsen av 2000-tallet har importen av fritidsbåter til Norge vært så lav som nå, skriver NORBOAT i en pressemelding.

Publisert Sist oppdatert

Første halvår importerte vi 4770 båter, mot 8380 førte halvår 2008, det tilsvarer en reduksjon på 43,1 prosent i antall båter. Verdien av disse båtene utgjør første halvår i år 860 millioner, mot 1,950 milliarder for tilsvarende periode i fjor, en verdireduksjon på 56,0 prosent.

–I moderne tid for norsk fritidsbåtbransje nådde vi en salgstopp i 2007, men det året nådde vi et unaturlig høyt nivå som vi ikke ønsker igjen, sier Erlend Prytz som er administrerende direktør i bransjeorganisasjonen NORBOAT. I år har heller ikke sommerværet gitt oss noen drahjelp, vi vet at når det blir dårlig vær tenker vi på andre ting enn sjøen og båtlivet. Det er dog noen lyspunkter. En undersøkelse InFact gjennomførte for NORBOAT i sommer viser at cirka halvparten av Norges befolkning er om bord i en fritidsbåt i løpet av en sesong og tallet er stabilt over flere år. Det beviser at interessen for båtliv er stor i Norge og vi er et ihuga båtfolk. Det sies at Nordmenn er født med ski på bena, det er mulig det, men jeg tror fødselen skjedde i en båt, sier Prytz. Han forteller videre at det i noen segmenter, særlig de litt mindre båtene, har vært betydelig bedre enn forventet. Flere av medlemmene rapporterer også om at folk er på vei tilbake fra permisjoner. 

Interessen for fritidsbåter gjenspeiles i interessen for Nordens største flytende båtmesse, Båter i sjøen 2009, som arrangeres fra 3.- 6. september på Kadettangen ved Sandvika. Messen er helt fulltegnet med venteliste.      



Noen nøkkeltall:

–I løpet av første halvår 2009 importerte vi 4.768 båter til en verdi av 859 millioner kroner.  Dette er en reduksjon fra på 43,1 prosent i antall fra 8379 båter i 2008. Verdimessig tilsvarer det en reduksjon på 56,0 prosent fra 1,951 milliarder kroner i 2008.  


–Sverige reduserer sin eksport til Norge med 37,1 prosent fra 312 til 196 millioner kroner. På tross av dette er Sverige det landet som eksporterer flest båter til Norge, og gjeninntar dermed førsteplassen. Markedsandel: 22,8 prosent. 


–Finnene som erobret førsteplassen i fjor er sendt ned på tredjeplass. De reduserer eksporten til Norge med 53,7 prosent fra 337 til 156 millioner. Markedsandel 18,2 prosent.


–England tar andreplassen.  De reduserer sin eksport med 34,8 prosent til 190 millioner i 2009 mot 291 millioner i 2008. Markedsandel 22,1 prosent. 
- Minst endring har Storbritannia med 34,8 prosent reduksjon, Sverige har 37,1 prosent.  


–Tyskland er taperen, de reduserer sin eksport til Norge med 77,9 prosent fra 231 til 51 millioner.  Deres markedsandel går ned fra 11,8 til 6,0 prosent. 


–Kategorien båter for utenbordsmotor under 5,5 meter ser ut til å holde seg best med en reduksjon på 37,3 prosent. I denne kategorien har Sverige positiv salgsutvikling.



Kjerringer mot strømmen

Det er stille i markedet, men vi har god respons for noen av markedene.  Vi er også på proffmarkedet som går godt og i motsetning til dem som bare ønsker seg sol så er Targaene et godt alternativ. Første halvår er vi ned ca 20 prosent, men det er i grunnen som forventet og vi holder budsjettene, sier Erik Nielsen i Tor R. Nilsen.  

En annen som går mot strømmen er Marina AS i Haugesund. Vi opplever større interesse i år enn i fjor sier, salgsleder Lars Nervik. Vi har solgt rundt 10-15 prosent flere båter i år enn i fjor. Det er spesielt båter som koster fra 3-500.000,- som selger best, fortsetter han. Kundene har som regel ordnet finansiering på forhånd. Videre er de mer opptatt av service, vedlikehold og trygghet enn vi har sett tidligere. En annen sak er at det er mange førstegangskjøpere der ut og det synes jeg er positivt når vi tenker på fremtiden, avslutter Nervik.

Vi er relativt sett fornøyd, sier Trond Underhaug i Fische Marine. Vi er utsolgt for enkelte modeller som for eksempel Zodiac Pro 550 Black Ltd som har gått svært godt. Vi introduserte også Sting som et nytt båtmerke. Det er produsert i Polen og interessen har vært over våre forventninger. Jeg tror vi har vært på bunn og ser lyst på 2010, avslutter han.  



Alle selger mindre i antall, men vi er likevel fornøyd, sier Eva Narverud i Norsk Båtsenter. Vi justerte budsjettene ned, men har solgt godt over budsjett. Fra vår Oslo avdeling har vi levert 14 Princess så langt i år og totalen i fjor var 20, så jeg tror vi havner på omtrent det samme i år, avslutter en fornøyd Narverud.