Høyteknologi med 60 hestekrefter
Vi har prøvd Hondas nye og høyteknologiske 60-hester og holdt en uhøytidelig duell med en 60-hester fra Mercury. Holder motoren akselerasjonen som teknologien lover?
En AMT 170 BR var blant båtene mange måtte prøves da den finske bransjeorganisasjonen Finnboat viste mer enn 30 båtnyheter forrige uke. Men det var ikke båten som var det mest interessante, men motoren – verdensnyheten Honda BF60.
Litt om teknologien
I fjor lanserte Honda sine nye firtaktere BF40 og BF50 med såkalt Blast og Ecomo, to teknologier som skal gi sprekere og mer miljøvennlig motor. Blast står for «Boosted low speed torque» og ble første gang lansert med BF90 allerede i 2006. Kort beskrevet skal akselrasjonen økes ved at tenningstidene økes til maksimalt nivå når det gis full gas, samtidig som divstoff- og luftblanding justeres til den perfekte forbrenning. Dette gir igjen større forbruk, men i kortere tid, og man kan raskere trekke gassen tilbake, noe som totalt gir mindre forbruk. Ecomo står for «Rconomy Controlled Motor», og skal gi et lavere forbruk under marsjfart.
Informasjon på plotteren
Den nye 60-hesteren til Honda lanseres i to nye modeller, BF60 og BFP60 (siste P for Power thrust). Litt endring på design er det også med den siste lanseringen, den ser litt tøffere ut enn resten av søskenflokken.
Unikt for disse to nye modellene er at de er designet med vannavkjølt tresylindret motor. Dette skal også gi lavere vekt og en mer kompakt motor.
Noe av det første vi la merke til da vi satte oss til rors i testbåten var informasjonen på kartplotteren. Med NMEA har vi det vi trenger av motorinformasjon på skjermen, som forbruk, gangtid, temperatur og turtall for å nevne noe.
Prøveturen
Alt dette ser veldig bra ut. Ved siden av oss kjører Flipper 520 HT (17 fot, samme som AMT) med en Mercury EFI 60 på hekken. En glimrende anledning til en uhøytidelig duell. Vi stopper i linje og teller til tre og gir gass. Forventningene er store og vi er klare til å ta en titt bak skulderen for å se hvor langt bak den andre båten havner. Slik blir det ikke. Føreren av Flipperen titter over skulderen, kanskje litt overrasket, og drar sakte men sikkert fra oss de første 150 meterne. Etter hvert, med full gass og saftig forbruk klarer vi likevel, sakte, men sikkert, å innhente Flipperen.
Forklaringen vi får av representanten for Honda er at nykommeren fra Japan har fått noe for stor propell i AMT-en. En noe mindre propell ville gitt andre resultater, men vi gjør oppmerksom på at det også kan være forskjell på skrog og vekt.
Nå skal det sies at Hondaen likevel klarer å imponere. Motorlyden er nesten vidunderlig, støynivået er behagelig når vi cruiser rundt i den finske innsjøen. Vi hadde ingen støymåler da vi kjørte motoren, men vi kan allerede fastslå at det vil gi gode resultater.
På fullt turtal (5700 rpm) hadde vi et forbruk på 21 liter i timen. Reduserte vi turtallet med 1000 omdreininger var forbruket gått ned til det halve.
De nye modellene skal være tilgjengelige for markedet i Europa fra september i år.