Opp fra asken - i 50 knop!
Askeladden Commuter 10 RIB er noe av det tøffeste som noensinne er levert av helårs bruksbåter fra en norsk fabrikk. Båtliv har som første blad prøvekjørt den nye modellen fra gjenoppståtte Askeladden.
For - hvem skulle trodd at Askeladden bare tre kvart år etter konkursen skulle være tilbake igjen? Og da ikke «bare» som leverandør av de velkjente småbåtene, men også med en hardbarket «patruljebåt» med dramatiske fartsressurser og ditto sjøegenskaper.
Nå må det straks understrekes at Commuter 10 RIB ikke er nykonstruert fra grunnen av. Rib-en, som ble utviklet på ønske fra en lokal båtentusiast i Os er basert på et moderat 24-graders RIB-skrog fra Askeladdens polske samarbeidspartner, kombinert med et modifisert styrehus fra Commuter 8.
I hekken knurrer to VP-maskiner med til sammen 740 hester, og med en vekt på vel fem tonn og V-skog er pølsebåten åpenbart bygget både for fart og for hard kjøring i utrivelig sjø.
Siden fabrikken har kombinert eksisterende skog og styrehus har ikke utviklingskostnadene vært all verden. Desto mer gledelig er det å slå fast at hybriden fungerer. Ikke bare ser båten bra ut, men på vår prøvetur fra Krokeide til Bergen før åpningen av årets høstlige båtmesse i Arenum fikk vi også testet modellen i guffen sjø med bølgehøyde på over to meter.
Denne oppgaven taklet prototypen med glans, selv i høye hastigheter. Det er ikke uten grunn at Commuter 10RIB har luftfjærete stoler og sikkerhetsbelter, her gikk det unna like mye i friluft som på vannet. Men det hele skjedde nesten uten harde slag, og skipperen hadde hele tiden full kontroll over beistet. Skrog og innredning virker meget stivt og godt sammenskrudd, barnesykdommene som plaget overbyggene på den aller første Commuter 8-serien er forlengst et tilbakelangt stadium
Når Båtliv tar plass bak spakene bekreftes førsteinntrykket. Båten akselererer som en rimelig sprek bil og når marsjfart på få sekunder - samtidig som den er retningsstabil, lettstyrt, stillegående og komfortabel.
Svingegenskapene er formidable, den som vil kan legge båten «på pølsene» og vise mesteparten av skroget, men samtidig kompenserer krengingen perfekt for sertruifugalkreftene. Mannskapet blir dyttet ned i setene istedet for å ligge klistret i sidevinduene. Elektrohydraulisk styring og en Volvo-kontroll med mindre forsinkelse enn tidligere hjelper også til med å gjøre slike manøvrer lekende lette.
Mye moro på sjøen, med andre ord, men samtidig er det klart at Commuter 10 RIB ikke er noen typisk familebåt. For det er trangt i overbygget i forhold til båtens lengde, og de store sidepølsene stjeler mye bredde på dekk. Lugaren er liten og ikke egnet til lengre turer, selv om et romslig toalett og et lite pentry er på plass.
Det koster også mye å velge den største motorversjonen, men samtidig er båten forbausende billig i drift. I overkant av to liter per nautisk mil er ikke verst når 740 hester og fem tonn dundrer av gårde i langt over 40 knop.
Toppfarten ligger rundt de femti, og den som ønsker enda mer fart kan vurdere utenbordsinstallasjonen ingeniørene på Os nå tumler med. Tre ganger 300 hestekrefter bør skroget tåle, mener Askeladden!
Båten bør også fungere bra med en enmotors innebordsinstallasjon til en langt lavere pris enn de 2,9 millionene prototypen koster. Fartspotensialet med én 370-hesters maskin er trolig rundt 40 knop, og også vannjet-utgaver er på tegnebrettet for Commuter 10, som kun skal produseres på bestilling, som kundespesifiserte utgaver.
Prototypen ble som nevnt utviklet som en fritidsbåt, men Askeladden ser for seg at Commuter 10 RIB er svært godt egnet som yrkesbåt for politi, brannvesen, redningstjeneste og dykkere.
Følg med i Båtliv for en større artikkel om Askeladden Commuter 10.
Commuter 10 RIB
Lengde: 9,7 m
Bredde: 3,16 m
Dypgående: 0,80 m
Vekt: 5000 kg
Maks fart: ca 50 knop
Marsjfart: ca 45 knop
Tube: Hypalon med gummifender, diameter 58 cm, 7 kammer
Diesel: 2x300 liter
Motor, maks effekt: 740 HK (innenbords)
CE-klasse: B