Herlig med hybrid
Herlig med hybrid
Herlig med hybrid
Herlig med hybrid
Herlig med hybrid
Herlig med hybrid
Herlig med hybrid
Herlig med hybrid
Herlig med hybrid
Herlig med hybrid
Herlig med hybrid
Herlig med hybrid

Herlig med hybrid

På årets første fine og varme vårdag passet det godt og gli lydløst gjennom middagsbukta for en rekelunsj i det blå.

Publisert Sist oppdatert

Del på Facebook

Den er både aristokratisk og retro i linjene, men samtidig en av de mest ultramoderne fritidsbåtene på markedet i dag. Da legger vi selvfølgelig til aspektet miljø som etter hvert klinger stadig bedre i ørene også på motorbåtfolket.

Greenline er en velfungerende hybridbåt som er ukomplisert å farte rundt i. For her snakker vi lydløs gange så lenge startknappen står på elektrisk. Å skifte mellom elektrisk eller dieselmotorisert gange er like enkelt som å skifte bleier. Har du gjort det en gang, kan du det for alltid

Dobbelt så sikker

Vi tøffet mye på batteribanken. Og når farten ikke var mer en 3 knop, hadde vi strøm nok til over 30 nautiske mils gange. Hadde vi vært langt ute, skulle vi likevel klart oss sikkert og greit til land. Dette illustrerer faktisk poenget med at disse båtene er dobbelt så sikre som mange andre båter. I hvert fall båter med bare en motor. Vi skylder å gjøre oppmerksom på at ved neste forsøk startet motoren igjen. Andre viktige sikkerhetsdetaljer var båtens gode å dype gangvei mot fordekket. Gassen hadde fått sitt eget utvendige skap med god merking. I tillegg var det stoppekran inne nedfelt i byssebenken. Badestigen var stor og lett å få ut. Hovedstrømbryterne var plassert lett tilgjengelig inne i salongen. Det samme var sikringsskapet. Båten var utstyrt med tre meget kraftige kryssholt langs hver side, og det var en fin liten dør ved akterdekket på styrbord side som gjorde det enklere for matrosen å komme i land ved tillegging. Akterdekket hadde to store selvlensere i tillegg til at vannet forsvant i sprekken mellom hekkveggen som også var båtens badeplattfrom.

Stille, så stille

Greenline er ikke noe bråkebøtte. Volkswagenmotoren på 165hk ligger godt isloert under dørken, og når vi kjørte støytesten midt i båten viste måleren at her slapp man å rope til hverandre selv om turtelleren lå nær rødstreken. Dette til tross for at vi kjørte målingene med hele bakveggen åpen ut mot akterdekket.

Se film (teksten fortsetter under filmen):

Elegant med et snev av luksus

Innvendig er Greenline en perle av en båt. Selve førerplassen virker stor og oversiktlig når du først har fått akt deg på plass. Vi kunne nok tenkt oss ti centimeter til mellom sete og ratt. Selve førerbenken snur man ved et enkelt håndgrep slik at den blir en del av sofaen. Det er godt med sitteplasser, og i nødsfall kan du reie opp til et par ekstra i salongen. Greenline 33 er først og fremst en båt for to, men dens sjenerøse volum totalt sett gjør den til en perfekt storfamiliebåt så lenge de fleste sover i land.

Kjøreegenskaper

Hvordan var den å kjøre? Som andre akslingsbåter holdt vi på å si – det betyr mye ratting. Den er ikke like responsiv som en drevbåt, men ved hjelp av baugpropellen hadde vi ingen problemer med å gjøre de fleste manøvre på liten plass.  Vi foretok prøvekjøringen på flatt vann, men har sett både film og bilder av båten i krapp sjø og med opptil 13 sekundmeter vind. Det så den ut til å klare meget bra. Skroget er helt nytt og kalles for ”superdeplasement skrog”. Det vil si at det skyver mindre vann enn andre. To støttekjøler og avrundingen ved hekken gjør at det går utrolig lett i sjøen med forholdsvis lite hekksjø i hastigheter opp til 8-9 knop.

Fakta om Greenline 33

Hybrid
Lengde: 9,99 m


Bredde: 3,49 m


Dybde: 0,65 m


Tomvekt: 4500 kg

Soveplasser: 5

Toilets/washrooms 1

Drivstoff: 400 l

Vanntank: 300 l

Motor: Diesel VW Marine TDI 75-4


Fart: 10 knop


Rekkevidde I syv knop er 700 nautiske mil
CO2 utslipp i syv knop ert lik 15 gr per nautisk mil

Fart med elektrisk motor er opp til 6 knop


Fart og rekkevidde med batterier er fem knop og circa 20 nautiske mil
Har man valgt det store solcellepanelet på taket, lader det med 2 kW.

Design: J&J Design
Utvikling og bygging Seaway Slovenia
CE B

Pris: 1,1 million

Båtliv on Facebook

SE FLERE BILDER OG LES HELE TESTEN I BÅTLIV NR.5 - UTE I BUTIKKENE 27.APRIL