Elling E4
Her går det trill rundt under båttesten
Tvunget med kjølen opp og styrehuset ned ble båten testet. Om bord satt en mann med slips.
Den planlagte testen ble gjort av den nederlandske produsenten av Neptune Marine som produserer Elling. Du har kanskje sett Elling E4 på Båter i sjøen i Norge. Båtliv har tidligere vært om bord i denne båten, som er motorbåtenes svar på en havkryssende seilbåt. Med CE-klasse A har den høyeste klassifiseringen en fritidsbåt kan få. Selv om båten er en tøffing som tåler havseilas byr den på komfort, og har både vannbåren varme og vinkjeller.
Båtliv har tidligere tatt Elling ut på en liten prøvekjøring, i det vi heller kan kalle påskevær på Oslofjorden. Den skal også klare å stoppe på en halvannen meter, noe vi ikke testet ut, da bråstoppen ville utløst masse rot rundt i båten.
Med seilbåtfart, det vil si cirka sju knop, bruker båten sju liter diesel i timen. I ni-ti knop, er det en veldig behagelig fart Da bruker den 11-12 liter i timen. Drar vi opp i 13-14 knop bruker den sånn cirka 47 liter i timen. Med full fart får vi 18,5 knop,
E4 har faktisk krysset Atlanteren, finansiert av russere, med blant annet en admiral fra den russiske flåten til rors.
– Fra La Palmas til Sint Maarten brukte den 15 dager. Da hadde mannskapet med seg noen tønner ekstra diesel på akterdekket. Selve dieseltanken er på 1500 liter, sier Stanislaw Kopostynski som forhandler Elling i Norge.
Testen som ble gjort på verftet i Nederland ble gjort med nettopp Elling E4. Med stropper ble den tvunget med kjølen opp, og ikke før den så vidt var kommet opp ned, snudde den seg som en dupp tilbake. Hele sekvensen ble filmet av produsenten.
Se produsentens film fra testen:
Lengde: 14,95 meter
Bredde: 4,25 meter
Dyptgående: 1,20 meter
CE-sertifisering: A