Her er vinnerne av årets båt i Düsseldorf
Her er vinnerne av årets båt i Düsseldorf
Her er vinnerne av årets båt i Düsseldorf
Her er vinnerne av årets båt i Düsseldorf
Her er vinnerne av årets båt i Düsseldorf

Her er vinnerne av årets båt i Düsseldorf

Publisert Sist oppdatert

Düsseldorf, Tyskland: I fjor var verdenslanseringen Bavaria Deep Blue 46 en av de store overraskelsene på Düsseldorf. I år ble samme båt kåret til årets båt. Også miljø har satt sitt preg på årets prisutdeling. Her er årets vinnere:

Frauscher 717

Bavaria Deep Blue 46

Boston Whaler 370 Outrage

Linssen 29.9 Nordic Edition

Prestige 60

Greenline 33 Hybrid

Klassen opp til 30 fot

Frauscher 717 GT (Østerrike)

Den midtplasserte motoren gir en svært balansert design, og lang elegant front byr på mer lagringsplass enn  forventet. Det lange fordekket er perfekt for komfortable timer i solen. 717 GT er minimalistiske, og den stilige frontruten gir akkurat nok beskyttelse for den spesielle utformede cockpiten.

Frauscher rendyrker sin egen stil, og nærmere begrepet retro ”Gentlemen's racing” er det vel vanskelig å komme. Derfor hart verftet valgt å tilby båten i flere forskjellige utvgaver. Man kan for eksempel velge en mer tidsriktig racing-utgave med moderne materialer eller en mer tre´-innspirert retroutgave. Farger kan tilpasses alle individuelle preferanser, mens badeplattform og indre gulv vil alltid være i teak.

Båten tilbys også som hybrid. Frauscher-verftet har tidligere vunnet mange priser for sin teknologi med kombinasjoner av bensin, elektrisitet og sist hydrogen.

Les mer om Frauschers satsning

Fakta:

Lengde: 717 cm

Bredde: 225 cm

MOTOR: 184 – 309 kW

Benzin, Diesel- oder Hybridmotor

Vekt: Avhengig av motorløsning fra 1.700 kg

Pris: Fra 72.000 Euro (Nkr: 650 000 pluss moms og hk avgift)

Klassen opp til 40 fot

Boston Whaler 370 Outrage (USA)

Den nye 370 Outrage er den største Boston Whaleren som er bygd, og det amerikanske verftet påpeker at de her kombinerer det beste fra flere båtverdener. Dette er en båt som henvender seg til de aktive, som egner seg like godt til sol og dykking som til nærkamp med en kampvillig fisk.

Standarden er god for alle typer båtliv. Den har store og gode lagringsmuligheter for både levende fisk, mat og fiskeutstyr. Det er kjøleskap og fryser om bord, og man kan steke den selvfangede fisken på grillen.

Senterkonsollen er gedigen, selv i amerikansk forstand. Den er ergonomisk riktig urført med mange forskjellige løsninger både for korte og lange førere. Både bord og stoler kan justeres med brytere. Ønsker du mer beskyttelse mot solen er det bare å kjøre ut det elektriske soltaket som går helt bak til akterenden av båten.

Solsengen foran konsollen har enorme lagringsmuligheter for fiskestenger. Under dekk er det en dobbelkøye, vaskemuligheter og toalett.

Fakta:

Lengde: 11.4 m

Bredde: 3.5 m

Dyptgående: 0.6 m

Høyde fra vannlinjen: 2.7 m - 3.2m

Vekt: 6123 kg

Personer: 14

Leveres med 3x 300hk Verado

Basisprisen på båten er 385.000 dollar (Nkr: 2,2 millioner pluss hk avgift og moms)

Les om lillesøsteren 320 Outrage

Klassen opp til 50 fot

Bavaria Deep Blue 46 (Tyskland)

Fra test vi gjorde på Mallorca våren 2009:

Bavaria Deep Blue 46 fremstår som kompromissløs når det kommer til sjøegeneskaper, likevel er det gjort mange kompromisser for å få den til og bli så mye båt som mulig.

Den er en skikkelig blikkfanger, med et overpotent design som gjør den både til et lite skip, men samtidig ivaretar den sportsbåtens fordeler når det gjelder både prestasjoner og lekenhet. Med en vekt på over 12 tonn, med fulle tanker, merket vi selvfølgelig at den hadde sine klare begrensninger når det gjaldt akselerasjon. Båten er stiv, og forholdsvis bred, men takler motsjøene mykt og behagelig. Bavarias båter er mer og mindre håndlagde, men der det er snakk om presisjonsarbeide tar robotene over. skrogoppbyggingen på Deep Blue er det tett mellom avstivingene. Den gode trygge storbåtfølelsen brer seg raskt hos både skipper og mannskap.

Med to Volvo Penta D6 370, nådde vi en toppfart på 32,6 knop ved 3350 omdreininger. Komfortfarten lå på 2800 omdreininger. Da gjorde den 21,3 knop med halve tanker og fire voksne om bord. Hvor bra skroget på denne båten er får man direkte svar på når man drar av gass for å finne planingsterskelen. Vi er ikke sikker på om vi det hele tatt klarte det. Men i følge notatblokken står det at ”båten fortsatt ligger i plan ved 2000 omdreininger og en fart på 11,8 knop”. Vi drar av til 1500 og enda slipper den vannet pent. Da er vi nede i 9,9 knop. Og vi som trodde snekkefart betydde skyhøye hekkbølger etter en så stor båt. Noe av svaret på dette kan ligge i de kraftige steglistene som gir god løft til skroget selv med liten fart.

De tre sovekabinene har alle dobbelsenger med god bredde og lengde. I og med at de to aktre kabinene ligger under deler av sitteplassene ute, får man ikke ståhøyde i hele rommet. I forbindelse med disse to lugarene er det også et mindre bad med toalett. I skipperlugaren forut er det inngang til eget bad fra sovekabinen. Det er også egne hengeskap for klær.      

Førerplassen er en av de viktigste steden om bord i en så stor og rask båt. Den lave solkjermen kunne gitt bedre støydemping enn hva som var faktum. Med en litt mer vinklet vindskjerm, ville man kunne hevet luftstrømmen nok til å fjerne all vindstøy når man sitter ned i setet. Selve instrumentpanelet er bygget opp i tre ”etasjer”. Rett i front en stor og god plotter. Øverst ligger motorinstrumentene med blant annet turtellerne. Alt var lett synlig. På høyrehånden ligger gass og girspakene med trimplan på den ene siden, og drevtrimmen på andre. Her kunne man nok valgt en mer oversiktlig løsning ved å samle de. Bavaria har laget et eget panel for alt som handler om leketøy om bord. Musikk, TV, osv. Greit, men små brytere som reflekterte i solen.

Tekniske spesifikasjoner:

Lengde: 14,20 m

Bredde: 4,45 m

Høyde over vannet: 2,80 m

Dyptgående: 1,10 m

Vekt tom båt: 11200 kg

Drivstofftanker: 1200 liter

Vanntank: 410 liter

Passasjerer: 12

Sovekabiner: 3

Toaletter: 2

Ståhøyde i kabinen: 2,10 m

CE- klasse: B

Motovalg:

2x Volvo Penta D6 330 el. 2x Volvo Penta D6 370

2x Mercruiser CMD 4,2 liter, 340 hk

2x Mercruiser CMD 4,2 liter, 340 hk med AXIUS styresystem

Pris: fra 320 000 euro (Nkr: 3 mill. pluss moms og hk avgift)

Fart:

Fra stille til toppfart: 28 sekunder

1500 RPM  9,9 knop

2000 RPM 11,8 knop

2500 RPM 16,9 knop

3000 RPM 25,6 knop

3350 RPM 32,6 knop (maks)

Les mer om Deep Blue 46

Klassen over 50 fot

Prestige 60 (Frankrike)

Prestige -serien er uavhengig fra resten av Jeanneau-flåten. Med ti modeller mellom ti og 15 meter, har Prestige blitt en ledende aktør i det europeiske motoryacht-markedet gjennom de siste åtte årene. Utfordringen for utviklerne i årene fremover, har vært å tilby et  utvalg av flybridge-modeller opp  til 85 fot. I september 2009 ble  første steg på den nye stigen i storbåtsegmenetet introdusert.

Fakta:

Lengde: 19,5 m

Bredde: 5,10 m

Dyptgående: 1,32 m

Vekt: 23,6 tonn

Drivstofftanker: 2800 l

Vanntanker: 800 l

Sovekabiner: 3 (8 sengeplasser)

Motor: 2x Volvo Penta IPS

Deplasementsbåt (ikke helplanende)

Linssen 29.9 Nordic Edition (Holland)

Her er en båt med stor personlighet. Linssen har gitt de nordiske utgavene en svært spesiell stil. Flere steder om bord finner du detaljer i  stål. Det samme gjelder for akterdekk og badeplattformen hvor tilsvarende plater i aluminium er benyttet. Skroget, endte i Magma Red, og har et solid kvalitet.  29.9 Sedan Nordic Edition skiller seg så definitivt ut fra mengden.

Den nye skrogformen og konstruksjonen har gitt båtene i denne serien utrolig mye plass på innsiden.  Møblene er alle i samme høyde, noe som skaper en gjennomgående følelse av ro og harmoni. Den L-formede sofaen kan brukes som salongseng, men også som en romslig dinette . Dette er selvfølgelig ikke en løsning som Linssen har funnet opp, vi har sett dette i båter produsert på åttitallet. Forskjellen er den rommelige eierlugaren i den fremre delen av båten har en frittstående dobbeltseng og en kombinasjon kott/skap. Det er også gitt plass til et romslig toalett med håndvask på babord side og et stort, separat dusj til styrbord.

Byssa er utformet som et funksjonelt møbel. Når byssa ikke er i bruk, kan det ligge skjult under benkeplater av nydelig kirsebærtre.

Båtliv har testet fjorårsvinneren 40,9 og vi konkluderte med at dette er en av de beste bobåtene på markedet i sin klasse. Linssen har utviklet et eget system for å skjerme båten mot støy ved å legge drivakselene i en egen ”sandkasse”. Dette absorberer nesten all støy i følge vår tester og gir en meget komfortabel turbåt. 

Les mer om Linssen

Fakta:

Lengde: 9,35 m

Bredde: 3,35

Dyptgående: 1,0 m

Ståhøyde: 1,83 m

Høyde fra vannlinje: 2,30

Soveplasser: 4

Drivstofftank: 240 l

Vanntank: 220 l

Motor: Volvo D2 55hk

Innovasjonsprisen

Greenline 33 Hybrid

Litt retro i linjene, men ultramoderne i alt annet. Greenline 33 Hybrid er blitt en delikat båt. Fra baug til akter, er det kvalitet . Vi har snakket med kolleger som har testet båten, og deres meninger er alle fulle av ros.

- For første gang har man klart å skape en hybridbåt som kan kalles for båt. Alt annet har vært rariteter, som ikke nødvendigvis er ment og selges, sier sjefredaktør Lori Scüpbach i det sveitsiske båtbladet Marina.

Han ble mest imponert over at båten faktisk kunne ta seg frem kun på bruk av energien fra det store solcelletaket. Ble det for lite lys, koblet batteriene seg inn automatisk og hjalp til med fremdriftsenergien. Båten er også testet utenfor Holland i 25 sekundmeter vind og med to meter høye bølger. Også her skal båten ha klart seg strålende sammenlignet med båter med langt mer fartstid.

Innvendig er Greenline en perle av en båt. Her er det gitt stor plass til en rederkabin helt i front. Her kunne sengene skyves fra hverandre slik at sengene åpnet seg og dannet en vanlig v-køye. Genialt om man ønsker å ligge hver for seg med god plass til å sprette ut for nattlige toalettbesøk. På den måten fikk man også utnyttet sidene til stuerom. Den har et romslig bad med dusjhjørne. Det var to dører inn til toalettet slik at man ikke behøvde å vekke vertskapet for å ta kveldsstellet. De store vinduene og den gode ståhøyden under dekk gjorde båten lite klaustrofobisk. Her var det både nok lys og luft.

Byssa var vendt ut mot akterdekket, og dannet en slags bar for både inne- og utebruk. På fordekket var det egen solseng. Dit kunne man ta seg ganske trygt, men en smule trangt på de dype og trygge dollbordene. Fribordet skjermet hele veien frem til solplassen.

Fakta:

Lengde: 9,99 m

Bredde: 3,49 m

Dybde: 0,65 m

Tomvekt: 4500 kg

Soveplasser: 5

Toilets/washrooms 1

Drivstoff: 400 l

Vanntank: 300 l

Motor: Diesel VW Marine TDI 75-4

Max fart: 10 knots

Rekkevidde I syv knop er 700 nautiske mil

CO2 utslipp i syv knop ert lik 15 gr per nautisk mil

Fart med elektrisk motor er opp til 6 knop

Fart og rekkevidde med batterier er fem knop og circa 20 nautiske mil

Design: J&J Design

Utvikling og bygging Seaway Slovenia

CE B

 Pris cirka: cirka 150 000 Euro (Nkr: 1,3  millioner pluss hk avgift og moms)

Les mer om Greenline 33