– Har båtbransjen gitt opp?

– Resultatene er nedslående, sier Dag O. Eriksen i Raad Gruppen, etter en uavhengig undersøkelse av selgeinteressen under Sjøen for alle.

Publisert Sist oppdatert

Del din erfaring med leserne

Etter en uavhengig undersøkelse stiller Raad Gruppen spørsmål ved bransjens interesse for å selge båter.

– Undersøkelsen har jeg gjort mest i egeninteresse, men på vegne av Raad Gruppen, sier Dag O. Eriksen til Båtliv.

Med undersøkelsen ønsket han å avdekke hvordan utstillerne klarer å håndtere besøkende på standet og lede den potensielle kunden til salg.

– Resultatet er nedslående, sier Eriksen.

Eriksen reagerer på at han gjerne kunne stå på standen i fem minutter, uten at selgerne tok kontakt.

– Og fem minutter er ganske lenge. Ofte var de ledige, men at selgerne bare stod og snakket med andre kollegaer, sier Eriksen. Han legger til at det som kanskje overrasker han mest er at det gjerne står en konkurrent ved siden av som selger samme type båter, for eksempel skjærgårdsjeeper.

Følg med på hva som skjer. Meld deg på Båtlivs nyhetsbrev

– Forverring

I en pressemelding skriver Raad Gruppen at i cirka to av ti tilfeller hvor de har simulert interesse for en båt på en stand, tok selgeren kontakt. I 2005 ble en tilsvarende undersøkelse gjort. Da tok selgeren kontakt ved cirka fire av ti besøk.

– I de tilfellene selgeren har tatt kontakt er det avdekket svært mangelfulle selgerferdigheter, sier Eriksen.

– Hvordan opplever dere båtbransjen i forhold til andre bransjer som dere undersøker?

– Når det gjelder messer er det egentlig ganske typisk i forhold til andre forbruker og kapitalvare-messer, sier Eriksen.

– Hvor mange besøk gjorde dere totalt?

– Til sammen gjorde vi 44 situasjonssimuleringer på messen. Utstillerne som er besøkt vil nå få gjort tilgjengelig fullstendig rapport og resultater, sier Eriksen.

– Trenger kurs

Kellox hadde en av messens største stand, med blant annet Honda, Pioner og Terhi. Markedssjef Olaf Olstad mener bransjen har noe å lære.

– Det er jo et enormt potensiale hvis bare 20 prosent av kundene får respons, er Olstads første umiddelbare kommentar.

– Kapitalvaresalg er en spesiell prosess for alle mennesker. Det foregår over tid for de aller fleste. Noen har kort tid og andre har lang tid. Det er viktig å bearbeide kundemasser.

– Jeg går gjerne rundt selv og later som jeg skal kjøpe. Jeg synes en til  en-kommunikasjonen, høfligheten og måten selgerne møter meg på er suveren. Det som mangler er forståelsen av det totale salget, sier Olstad.

Han skulle gjerne sett at Norboat hadde tatt initiativ til en seriøs, generell opplæring av bransjen.

– Slik at nye mennesker som kommer inn får lære hvordan det fungerer, sier han.

Kritisk

Administrerende direktør Erlend Prytz i Norboat stiller seg noe kritisk til tallmaterialet og undersøkelsen.

– Jeg kjenner meg ikke helt igjen i denne undersøkelsen. Det ble solgt mye båter. Hvis det var så dårlig så skjønner jeg ikke at så mange var godt fornøyd med salget. Det er mulig undersøkelsen er gjort på den mest hektiske tiden, sier Prytz.

– Men vi kan jo alltid også bli bedre, legger han til.

– Vurderer dere kurs innen kundebehandling for båtbransjen?

– Vi har hatt noen slike kurs, med fokus på salg og kundebehandling. Da har jeg inntrykk av at det er de som er best i klassen som også møter opp. De med størst behov kommer kanskje ikke, sier Prytz. Han tror at de som er minst fornøyd med årets messe er de som har vært minst aktive.

Del din erfaring fra Sjøen for alle i kommentarfeltet nedenfor: