Færre besøkende på Gøteborgmessen
Det ble registrert 15 prosent færre besøkende på årets båtmesse i Gøteborg som ble avsluttet 8. februar.
På lik linje med Düsseldorfmessen registrerer man nå en nedgang i besøkende. Gøteborgtallene viser en nedgang på cirka 15 prosent. Fra 88 000 i fjor til 75 000 i år. Trenden så man allerede i fjor under Sjøen for Alle på Lillestrøm. Forskjellen er at ingen av utstillerne registrerer mindre aktivitet, eller færre interesserte kunder.
I følge International Boating Industries nyhetskanal (IBInews), er mange av ”titterne” borte, og at de som nå kommer er kvalitetskunder som enten skal kjøpe båt eller har en genuin båtinteresse.
I følge messegeneral Bernt Wallin, ble nedgangen mindre enn fryktet.
-Vi følte det var en jevn og stadig flyt av folk rundt i hallene, sier Wallinn.
Svenske Nord West, rapporterer om en skikkelig god messe. De solgte tre nye båter og en brukt under det ukelange båtshowet i Gøtebrog.
-I tillegg har vi mange interessenter som skal komme å se båtene våre på verftet, sier viseadministrerende direktør Jessica Stenlund i Nord West.
Også den svenske seilbåtprodusenten Najad var veldig godt fornøyd.
-Vi hadde 8000 besøkende om bord i vår båt, og det er vi veldig godt fornøyd med sier markedssjef Magnus Ridderstad i Linnéa Yachting Group til IBI news.