Havila Kystruten

HYBRID: Det nye kystruteskipet "Havila Capella" skal kunne gå inntil fire timer på ren elektrisk fremdrift.

Hjem til dåp med kystens største batteri

Den 15. januar blir det dåp av det første av Havila Kystrutens fire nye skip «Havila Capella» i Fosnavåg på Sunnmøre. For øyeblikket befinner skipet seg sør for Biscayabukta – på vei til Bergen, med et batteri tilsvarende 600 Tesla X.

De fleste som ferdes langs kysten har et forhold til Hurtigruten. Etter en anbudskonkurranse ble Herøy-selskapet Havila Kystruten tildelt fire av 11 skip, og det nyeste tilskuddet til kystruten mellom Bergen og Kirkenes er nå underveis fra verftet i Tyrkia til Bergen. I forbindelse med anbudsutsettingen av kystruten ble det satt en del strengere krav på miljøsiden for å få ned miljøavtrykket fra skipene. «Havila Capella» som skal døpes den 15. januar er derfor en LNG Hybrid, og omtales av rederiet som det mest miljøvennlige skipet som kommer til å seile langs norskekysten de nærmeste årene.

600 Teslaer

– De nye skipene har batteripakker på 6,1 megawatt. Det tilsvarer over 600 Tesla X med de største batteripakkene, forteller administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten.

– Skipene vil kunne gå i rutefart i opp til fire timer på ren elektrisk drift i 8-10 knop, forteller Martini videre til Båtmagasinet.

– Reduksjonen i CO2 vil være rundt 25 prosent som er kravet i avtalen, og reduksjon i NOx og SOx er 90 prosent, sammenlignet med konvensjonell fremdrift, sier Martini.

Gass og strøm

Hybrid-skipene drives av LNG som produserer strøm til den enorme batteribanken.

LNG: De fire nye skipene som skal erstatte et tilsvarende antall av Hurtigrutens skip, blir rene LNG Hybrid-fartøy.

Havila-skipene skal kunne seile Bergen-Kirkenes tur-retur uten å bunkre takket være en kapasitet på 370 cm³ gass, og hovedplanen er å bunkre i Bergen etter hver rundtur.

Planen er at «Havila Capella» skal gå i rute fra 1. desember.

Da konsesjonen for kystruten ble anbudsutsatt, delte myndighetene konsesjonen inn i to pakker for å åpne for andre aktører. I den forbindelse konkurrerte Havila seg til en pakke på fire skip, som erstatter fire av Hurtigrutens skip. Totalt må det 11 skip til for å betjene konsesjonen.