Har lekket olje i nesten 80 år

KARTLEGGING: Et fjernstyrt undervannsfartøy jobber nå med å undersøke vraket.
KARTLEGGING: Et fjernstyrt undervannsfartøy jobber nå med å undersøke vraket.

«Nordvard» kartlegges med ROV

Arbeidene er i gang med å kartlegge tilstanden for krigsvraket «Nordvard» i Mossesundet.

Publisert

Nær 500 tonn olje og diesel ble fjernet fra vraket 2008, men lekkasjene tok aldri helt slutt og sommer begynte det brått å lekke større mengder olje ut i sundet.

OLJELEKKASJER: Krigsvraket ligger rett utenfor utløpet av Mosseelva.
OLJELEKKASJER: Krigsvraket ligger rett utenfor utløpet av Mosseelva.

Moss kommune opplyste da at oljeutslippet var omlag 50 til 100 meter bredt og 800 til 900 meter langt, og frarådet folk å bade i området. Det ble også lagt ut 600 meter lenser rundt vraket.

I etterkant har Kystverket engasjert spesialister til å undersøke «Nordvard» med et fjernstyrt undervannsfyrtøy (ROV).

Målet er å finne ut hvor lekkasjene kommer fra gjennom strømberegninger og konstruksjon av en 3D-modell. Foreløpig viser undersøkelsene at det lekker fra nagler og plateskjøter samt fra pluggete borehull etter tidligere arbeider.

– Vi foretar nå en undersøkelse på båten for å finne ut hvor det lekker, slik at vi kan lage en plan for hvordan vi kan stoppe lekkasjen, sier Rune Bergstrøm, seniorrådgiver i miljøberedskap i Kystverket til Moss Avis.

Han mener at det kun er rester av olje igjen på vraket og at 95 prosent ble tatt opp i 2008. Men det kan bli vrient å hente opp restene.

– Alt er mulig å løse, men vi er avhengige av budsjetter. Å stoppe lekkasjen er en forholdsvis stor jobb, men ikke så stor som den oljetømmingen vi gjorde i 2008. Hvis vi klarer å finne en metode som fungerer her i Moss, kan den brukes andre steder. Det er mange andre vrak fra samme periode, sier Bergstrøm til avisen.

UHELL: «Nordvard» grunnstøtte under jomfruturen i 1925 og måtte slepes for reparasjon.
UHELL: «Nordvard» grunnstøtte under jomfruturen i 1925 og måtte slepes for reparasjon.

115 meter lange «Nordvard» ble bygget i 1925. Frakteskipet ble tatt som prise i Det indiske hav i 1940 og ført til Tyskland. Hun ble mot slutten av krigen brukt som depot for tyske ubåter helt til et stort, allierte flyangrep i desember 1944.

«Nordvard» sank på 30-40 meters dyp rett utenfor utløpet av Mosseelva, men ble ikke forsøkt hevet grunnet frykt for at det kunne være mye ammunisjon om bord. Skipet har i alle år siden sporadisk lekket olje og lokalbefolkningen er grundig lei av utslippsproblemene.