BEST FØRE VAR: Færre har forsikret båten, viser tall fra båtlivundersøkelsen gjort i 2017.

Flere tar sjansen uten forsikring

Snart er en av fem uten båtforsikring.

Publisert Sist oppdatert

For seks år siden ble det gjennomført en omfattende undersøkelse som omfatter båtfolket, og kartlegger båtbruken i Norge. Også kalt båtlivundersøkelsen. Nå er en ny undersøkelse gjort, og 1452 båteiere har svart på om de har forsikret båten. Dette er forsikring som også omfatter skade på en tredjepart. Båtforsikring skiller seg også betydelig ut fra hva vi for eksempel kjenner fra bilforsikring. Selv om du blir kjørt på en annen båt og får store materielle skader, kan det være at forsikringsselskapet krever at du skal være forsikret, om du i det hele tatt skal ha krav på erstatning.

LES OGSÅ: Synkeskader for 50 millioner

Færre med kasko

Da båtlivundersøkelsen ble gjort for seks år siden svarte 17 prosent at de ikke har forsikring. I 2017 svarer nesten 19 prosent at de ikke har forsikring. I tillegg svarer nesten 23 prosent at de ikke vet om de har forsikring, eller har ikke svart på spørsmålet i det hele tatt. Det er en økning fra 17 prosent i 2011.

LES OGSÅ: Slik får du en sikker båtsommer

Båter som har full kasko er redusert fra 30 til 40 prosent, sammenlignet med 2011-tallene. Båtforsikring med kun ansvar eller delkasko er også redusert, fra 9,4 til 8,1 prosent.

130.000 båter

Undersøkelsen viser at antall forsikrede båter naturlig nok øker med båtstørrelsen. Best ut kommer seilbåtene, der bare tre prosent er uten forsikring, mens 4,3 prosent av motorbåter uten overnatting er uten noen forsikring. Det høres kanskje ikke mye ut, men det tilsier at 4-5000 motorbåter (med overnatting) kjører uten noen form for forsikring. Ser vi på motorbåter uten overnatting er andelen betydelig høyere, og det er da beregnet at det kjører rundt mer enn 50.000 båter uten noen form for forsikring. Totalt, med stort og smått er det nærmere 130.000 båter uten forsikring, hvis vi bruker tallene fra båtlivundersøkelsen.

LES OGSÅ: Forsikringsselskapene krever papirkart