Fire millioner visninger på fire dager
Denne elegante og edruelige tilegningen er sett fire millioner ganger.
Filmen fra Av-og-til begynte på Vimeo, og ble viderepublisert på Facebook. Nå er den delt, kommentert og fått likes rundt i hele verden.
Daglig leder Kari Randen i Av-og-til forteller at de også har fått spørsmål om hva de egentlig sier.
– Derfor har vi også laget en engelsk versjon som nå ligger på Youbube. Filmen er delt i USA, Australia, Irland, Polen og mange andre land. Dette er veldig gøy, medgir Kari Randen.
Vin til rekene
Av-og-til er en kampanjeorganisasjon som driver holdningsskapende arbeid for alkovett. De setter fokus på situasjoner der alkohol utgjør risiko eller kan være til ulempe for andre. Filmens budskap er at dette går ikke når man har hatt noe godt i glasset til rekene, og viser en elegant og edruelig tilegning, og et mindre edruelig forsøk av far med familien på tur.
– Jeg tror en av grunnene til at denne filmen er så mye sett er at folk kjenner seg litt igjen, den litt klønete følelsen når skal legge til med båt. Filmen spiller nettopp på det. Også er jo helten veldig sjarmerende. Promille gjør ikke forskjell på amatør og sjøulk. Alle blir dårligere båtførere med promille. Godt sjøvett og godt alkovett henger sammen, sier Randen.
Venner og kjente
Hun forteller at det knapt er brukt profesjonelle skuespillere for å holde kostnadene nede.
– Reklamebyrået Melvær og Lien i Stavanger har brukt venner og kjente. Den eneste profesjonelle skuespilleren er mannen som tar et glass vin til rekene, røper Randen.
Av-og-til har holdt på med kampanjene Klar for sjøen i ti år, men har aldri opplevd lignende respons som med denne filmen.
– Det at vi klarer å forsterke budskapet med en sånn viral hit gjør noe for kampanjen, og løfter den veldig. Budskapet er jo veldig viktig, sier Randen til Båtliv.
Se filmen: