Finsk førsteplass
Finsk førsteplass

Finsk førsteplass

Mer enn én av tre utenlandske båter som selges i Norge er laget i Finland.

Publisert Sist oppdatert

Daglig leder Mikael Winqvist i AMT og Jouko Huju i Finnboat på «Båter i sjøen»

I første halvår i år ble det importert 6309 båter til Norge, viser importstatistikken fra SSB. 2200 av båtene ble bygget i Finland, viser tallene. Dermed har finnene styrket sitt grep om det norske båtmarkedet etter finanskrisen, og er i dag den ledende eksportøren til Norge både når det gjelder kroneverdi og antall båter.

Av en totalimport på 1076 millioner kroner i første halvår i år utgjorde finske båter bortimot kvart milliard, det vil si nesten en fjerdedel av samlet importverdi.

Høykostland

Forklaringen på den finske suksessen er pris, kvalitet og design, mener finnene selv. Båtliv fikk en prat med Jouko Huju fra Finnboat på «Båter i sjøen». Han forteller at Sverige og Norge står for 70 prosent av den finske eksporten. Det betyr at nordmenn kjøper en av tre finske båter som eksporteres.

I likhet med Norge er Finland et høykostland. Likevel holder finnene produksjonen i hjemlandet, i stedet for å flytte den ut til nabolandet Estland eller Polen. Mesteparten av eksporten består dessuten av mindre båter, som daycruisere og skjærgårdsjeeper. På grunn av industriell produksjon klarer finnene å masseprodusere båter til konkurransedyktige priser.

Les  også: Hva er galt med norsk båtproduksjon?

–    Mesteparten av eksporten dreier seg om Bella, Yamarin, AMT, Buster og båter i denne størrelsen. Større motorbåter som Targa og Aquador er også populære i Norge. Men vi lager også luksusbåter i Finland, som Swan og Baltic. Nylig har Baltic bygget en 197-foter, som er den største fritidsbåten som noen gang er bygget i Finland, forteller Huju til Båtliv.

–    Hvorfor lykkes dere finner så bra i båtmarkedet?

–    Pris, kvalitet og design må stemme ellers nytter det ikke. Dessuten må teknikken fungere. Gode teknikere, dyktige selgere og satsing på markedsføring må til for å lykkes, sier Huju, som også legger til at finske båtprodusenter er flinke til å samarbeide på eksportmarkedene.

Les også: Windy ommøblerer