Volvo Penta-prosjekt:
Felles ladeteknikk for båter og busser
Motorkonsernet Volvo Penta skal nå undersøke om teknologien som brukes på Volvos ladbare elektriske busser kan overføres til marin sektor
Mulighetsstudien utføres i samarbeid med elektrogiganten ABB og Chalmers tekniske høyskole i Gøteborg.
Målet er altså å finne ut om hurtigladeteknikken som benyttes på bussene også duger for båter. I første rekke er det da snakk å bruke systemene for drift av ulike former for nyttetrafikk.
– Helelektriske båter er ennå er en umoden teknologi, men om slike nye, spennende transportsystemer skal bli en suksess, må det også utvikles et nett av hurtigladestasjoner, sier direktør for elekromobilitet i Volvo Penta, Niklas Thulin, i en pressemelding.
Det ettårige forskningsprosjektet er delfinansiert av den svenske Energimyndigheten og skal identifisere de mest lovende utviklingsløpene. Initiativtakerne håper at prosjektet kan føre til at hurtigladeteknikk for båter blir en del av byens ElectriCity-kollektivsystem.
ElectriCity omfatter per i dag to elektriske bussruter, utviklet av nettopp Volvo, ABB og Chalmers tekniske høyskole.
Sikkerheten blir høyt prioritert, naturlig nok med tanke på kombinasjonen av store strømmer og saltvann. Likevel har utviklingsarbeidet som mål at landbaserte og marine ladeteknologier baseres på samme grunnprinsipper og felles standarder.
Interessant nok varsler Volvo Penta også at teknologien også vil bli allment tilgjengelig («open source»). Dette mener selskapet vil bidra til å fremskynde innføringen av elektriske transportsystemer globalt.