Båtbransjen 2019

TIL SJØEN FOR ALLE: Nordkapp Noblesse 720.

Evinrude-importør satser på vekst

Frydenbø Marine kjøpte i vår Nordkapp Boats, og tror på svak vekst i markedet i årene som kommer.

Publisert Sist oppdatert

 For Frydenbø-konsernet utgjør fritidsbåter én av fire forretningsområder. Frydenbø kjøpte tidligere i år det populære båtmerket Nordkapp Boats, og Evinrude-importøren tror på videre vekst i fritidsbåtmarkedet.

Frydenbø Marine selger båter og motorer gjennom et nett av over 150 forhandlere i Skandinavia. Båtmerkene som selges med Evinrude er Sting, Zodiak og IRON, foruten altså Nordkapp. I år har selskapet solgt ca eksemplarer av 500 Nordkapp og tilsvarende antall Sting, som produseres hos Nordkapp.

Bestselgere

­–Bestselgerne i år er Nordkapp 605 og 705 samt Sting PRO-serien, men vi har et jevnt og bra salg i hele modell-porteføljen, sier adm. direktør Tor Christian Bringedal i Frydenbø Marine. I Norge er 115 hestekrefter snittstørrelsen på motorene som selges, mens det i Sverige og Finland er 105 hk, opplyser han.

Bringedal hører til blant optimistene i bransjen. Antall husholdninger med båt er i vekst, utenbordsmotorer blir vanligere på båter mellom ni og 15 meter, og det er en tendens til at folk kjøper litt større båter, opplyser han. Bringedal tror også at bransjen vil utvikle mer miljøvennlige produkter i tiden som kommer.

–Vi forventer en samlet omsetning i Marine-konsernet på ca 470 millioner kroner i år, herav 330 millioner i Frydenbø Marine. Vi forventer en svak økning i de kommende årene. I tillegg har vi en ambisjon om å utvikle nye konsepter for ytterligere vekst, sier Bringedal.

 Se oversikt over motorimportørenes omsetning og resultater her (for abonnenter)

TETTERE BÅND: Konsernsjef Tor Christian Bringedal (t.v) har kjøpt seg opp i Nordkapp Boats, som Ronny Antonsen leder.