Engelskmennene hyller Marex 37
En stjerne er født – lyser det over hele førstesiden til Motor Boat and Yachting.
Nå har engelskmennene oppdaget det de kaller en skjult skatt og mener Marex 370 akterkabinsbåt er det nærmeset man kan komme selve urfamiliebåten. Eller for å si det slik engelskmennene selv gjør - ”The Holy Grail of family friendly boating”.
De stopper ikke her når det gjelder å geniforklare båten. De kaller den også et eksempel på et gammelt konsept som er gjenoppstått som båtlivets svar på multiverktøyet.
-Ja hva skal man si. David Marsh er en av de med høyest troverdighet blant båtjournalistene. At han skryter så hemningsløst av oss er jo bortimot en ære. Denne type publisitet er ikke bare viktig for å få flere kunder. Den virker like oppmuntrende innad i vår egen organisasjon som har hatt det tøft det siste året, sier mannen som har skapt båten, Esben Aalrud i Marex.
Et av Europas ledende båtmagasiner bruker ikke bare ord fra himmelhyllen. Hele førstesiden, hele lederen, og åtte sider inne i selve bladet, sier vel sitt om at båten som aldri har vært vist i England nå kan gjenta det Harald Hårdråde ikke klarte for tusen år siden – erobre England.
-Vi må nå prøve å finne smutthullet inn på det engelske markedet. Der er det knusktørt om dagen. I tillegg har vi kronekursen som står som en stormvind rett i trynet på oss. Vi har likevel fått flere henvendelser både fra forhandlere og privatpersoner som er interessert i båten vår, sier Aalrud.
Båtliv var først ute i verden med en prøvekjøring allerede for to år siden. Vi brukte vel den gang noen lignende adjektiver som våre kolleger i MBY om denne båten, men påpekte samtidig at prototypen kunne forbedres. Nå er det blitt gjort, vekten er bedre fordelt, og i den engelske testversjonen står det en Volvo D6 på hele 435 hk. Dette gir båten et mer tidsriktig fartspotensiale. Det vil si en mer økonomisk cruisehastighet. Vi nominerte den så til årets båt i Europa, hvor den vant sin klasse. Noe engelskmennene nå gjør et poeng av fordi de ikke har fått med seg hvilken skjult skatt denne båten har vært for deres eget marked.
Motor Boat and Yachting skryter også hemningsløst av forbruket, og at man har turt å satse på rak aksel i stedet for drev som de mener gir bedre balanse i båter av denne type. De går så langt at de kaller den for ”Københavnmøtets beste kjøp”.
Spesifikasjoner Marex 370 aft. cabin
Bredde: 3.50 m
Lengde: 11.30 m Ca vekt: 6000 kg Toppfart: ca 30 knop. Sitteplasser ute: 10
Spiseplasser: 8 Skrogtype: Planende skrog.
Motor: Aksling, midt sentrert motor Volvo Pent D6 435
Kabiner: 3
Sengeplasser: 6.
Pris: Fra 2,8 millioner kroner