Evinrude G2
En utenbords-revolusjon
Evindrudes G2-motor skal ha redusert utslippet med hele 75 prosent. Men den oser av selvtillit.
I Strømstad i går samlet Evinrude båtpresse fra Norge, Sverige og Finland. Allerede på utseende skiller totakteren seg ut på en måte vi aldri har sett med en utenbords tidligere. Den består av fire deksler som gir båtprodusenten, eller deg, muligheten til å velge fargekombinasjonen som passer båten din best.
Rekordlavt utslippsnivå
Vi må nå videre holde oss til Evinrudes egne tall og sammenligninger, da det ikke er gjort uavhengige tester. Ifølge Evinrude har de nå klart å utvikle utenbordsmotoren i verden med lavest utslipp. Når det måles karbonmonoksydutslipp går det på partikler per million (ppm). Her er det ifølge Evinrudes presentasjon dødelig med 1200 ppm. Og som andre motorprodusenter liker også Evinrude å sammenligne seg selv med andre når de presenterer nyheter. Og deres målinger tilsier at en Yamaha 250SHO har 24.370 ppm. En Mercury Optimax 250 ProXS skal vissnok være nede i 1590 ppm. Og Evinrudes nye G2 skal være helt nede i 570 ppm. Hvor mye dette er sammenlignet med Evinrudes “gamle” motor, som fortsatt skal være i salg, opplyses ikke. Når det gjelder utslipp generelt opplyses det fra produsenten at utslippet er redusert med hele 75 prosent.
Lavere forbruk
Båtliv fikk anledning til å teste den nye motoren, med 250 hestekrefter på nyheten Nordkapp 705 Enduro. Det loves bedre drivstofføkonomi, og vi ser på målingene at tallene er lave. På toppfart burde vi av erfaring kanskje ventet i overkant av 90 liter i timen med full gass. Vi målte 89 liter i timen med turtall på 5300 omdreininger. Og det er spesielt i toppfart og ned mot middels fart Evinrude trekker fram de største forskjellene sammenlignet med andre motorer. Forbruket skal totalt ha gått ned med 15 prosent.
Ny teknologi gir også bedre dreiemoment, som skal være 20 prosent bedre med den nye motoren. Det er spesielt i mellomområdene, med turtall på mellom 3000 og opp mot 4500 vi ser den største økningen.
Vi filmet litt så du skal få se hvordan motoren oppfører seg:
Integrert hydraulisk styring
Selve undervannshuset er blitt kraftigere, og styrefinnene er blitt utformet som en flyvinge, som skal gi bedre retningsstabilitet. Også motorfestet er blitt mye kraftigere og er laget slik at motoren strekker fem tommer lenger akterover. Motoren har ikke lenger styrestag. Den har fått hydraulisk styring. Det vil si at det kun er en kabel som går inn i motoren, og her kontrolleres hydraulikken. Dette gir mindre bevegelige deler, og behovet for en motorbrønn er ikke lenger like tilstedeværende.
Produsenten har også tatt hensyn til at det brukes stadig mer strøm om bord, og strømforsyningen er økt med 40 prosent sammenlignet med deres tidligere motor.
Med den nye motoren er det også integrert power-trim. Den kan om ønskelig tiltes automatisk i riktig nivå i forhold til farten. Med noen tastetrykk på displayet kan man justere hvor lett, eller tungt det skal være å ratte. I tillegg lanseres det en alternativ måte å gasse på, og det er to forskjellige gasspedaler (fotgass), avhengig av om hvordan det skal bygges inn.
Fem år uten service
Evinrude hadde tidligere den høyeste serviceintervallen blant produsentene av påhengere. Da måtte motoren ha førstegangsservice etter tre år, eller 300 timers bruk. Her har andre produsenter kommet etter, og begynte å hale innpå. Men med Evinrude G2 er seriviceintervallen økt til hele fem år, eller 500 timers bruk - før man må ha førstegangsservice. Det er mindre med vedlikehold sammenlignet med deres tidligere motor, og like enkelt å gjøre vinterkonserveringen på egenhånd. At man kan kjøre motoren i fem år før man må levere motoren til førstegangsservice vitner som selvtillit.