KOMPAKT: Elcos motorer benyttes ofte til ettermontering i båter som elektrifiseres. Denne modellen tilsvarer en 20-hester og veier kun 32 kilo.
KOMPAKT: Elcos motorer benyttes ofte til ettermontering i båter som elektrifiseres. Denne modellen tilsvarer en 20-hester og veier kun 32 kilo.

Elco halverer vekten på ny motorserie

Kompakte, lette motorer er nøkkelen til å bygge romslige, og effektive båter, særlig i kompaktklassen.

Publisert Sist oppdatert

Når stadig flere båter også designes som rene el-modeller vil de samme kravene stilles til de elektiske drivverkene.

Nå har den store, amerikanske motorprodusenten Elco lansert nye varianter av innenbordsmodellene EP-6, EP-12 og EP-20. I forhold til tidligere utgaver av motorene er vekten halvert og volumet redusert med 30 prosent. Besparelsen er i første rekke oppnådd ved et redesignet motorhus med forbedrete kjøleegenskaper. Dermed kan bruken av varmeledende kobber i kjøleanlegget reduseres kraftig.

Maskinene er forseglete, vedlikeholdsfrie enheter med «plug-and-play»-kobling av det elektriske anlegget. Motorhuset av aluminium inneholder alle nødvendige komponenter med unntak av batterier, lader og naturligvis kontrollpanel.

I likhet med flere andre elmotorprodusenter oppgir Elco ytelsen som «reelt tilsvarende» vanlige motorer, samt i hestekrefter. I dette tilfellet 6, 12 og 20 hestekrefter. Men den egentlige ytelsen i watt er en del lavere, «20-hesteren» yter for eksempel 10 kW, eller i underkant av 14 hestekrefter. Dette et smart markedsføringstriks, men ikke bare juks: El-motorer har nesten flat dreiemomentkurve og er i praksis langt mer effektive enn fossilmotorer.