De nominerte til messas båt
En jury bestående av båtbladene i Norge har nominert årets båter til Sjøen for alle. Her er båtene.
Sjøen for alle:
Juryen består av Frode Pedersen fra Båtliv, Terje Haugen fra Vi Menn Båt, Atle Knutsen fra Båtmagasinet, Axel Nissen-Lie fra Seilas og båtfrilanser Pål Silberg. De har sett på de utstilte båtene på Sjøen for alle, og nominert de mest spennende til årets båt på Sjøen for alle 2012.
I klassen for båter under 25 båt er det ikke overraskende finske båter som utmerker seg. Flipper har fått nominert 670 ST, som er bygget på det samme skroget som Flipper 670 DC, designet av nordmannen Espen Thorup.
Finske XO er også nominert, med sin XO 200S, som vi testet i Båtliv nummer 3 2012, der du kan lese hele testen. Den tredje finske båten juryen har nominert er også en finne. AMT 150R er den minste i denne klassen, og ble vist for første gang under båtmessa i Göteborg.
En svensk og en norsk båt er også nominert i denne klassen. Norske Sting 530, som også er designet av Espen Thorup, er en midtkonsollbåt som har fått en fin plassering på messa. Ryds 528 Sport er den svenske utfordreren når årets båt skal kåres. Her har Ryds bygget tre båter på samme skrog. De to andre båtene er en walkaround og en dobbelkonsoll. Ryds har denne gangen fridd til kvinnene når de har utviklet denne nye båtserien.
Les mer om den nye Ryds-serien
I klassen over 25 fot er det de norske som dominerer, men også her finner vi en finne og en svenske.
Finnene har fått nominert Bella 9000 Hybrid, som har en elmotor i tillegg til dieselmotoren. Bella 9000 Hybrid har allerede hentet inn en pris, som Beste motorbåt under båtmessa i Helsinki i begynnelsen av mars.
Svenske Delta 26 Open som vi skrev om fra båtmessa i Göteborg er også nominert. Her har Delta for første gang laget en åpen båt, og de treffer tilsynelatende gått med sine designløsninger.
Fra Norge er det Viknes 930 og Askeladden P80 Weekend som er nominerte.
Viknes 930 legger seg midt i mellom 880 og 1030, og har fått en layout i tråd med 880, med forlugar, stikk-køyer under salongen og ny styreposisjon, men alt et hakk større.
Askeladden P80 er bygget på de samme linjene som P66, men er blitt en større familiebåt.