Båtene blir bedre
Båtlivs eksperter mener dagens båter jevnt over holder god standard, men de liker ikke alt de ser, som disse skarpe kantene.
Store bildet: Vinglass på firkantet bord ser fint ut på utstilling, men fungerer dårlig i sjøen.
Düsseldorf, Tyskland
Utviklingen i båtbransjen går i retning av stadig mer standardiserte løsninger på båtene, enten de produserer i det ene eller andre landet.
– De tradisjonelle Petter Smart-løsningene er i ferd med å forsvinne. De fleste båtprodusenter i dag benytter seg av de samme leverandørene. Dette bidrar til mer enhetlige standarder og likere tekniske løsninger, sier Christian Zaborowski, som er Båtlivs motorekspert.
Båtlivs eksperter har vært på inspeksjonsrunder om bord på mange av båtene som ble utstilt på verdens største innendørs båtmesse – Boot - i januar i år.
Endeved
Båtbygger Tor Kristian Torsvik var ikke like imponert over snekkerarbeidet i alle båtene.
– Det er tydelig at produsentene jobber under stramme budsjetter. Ved ettersyn kan man se ubehandlet endeved, skarpe kanter og dårlig fuging på flere båter, sier han. Konsekvensen kan bli svelling, flassing og at treverket slår seg etter en tid.
Ekspertene forundret seg også over skarpe kanter om bord i flere båter. Vi så store og brede motorbåter i 40 fots klassen hvor byssa var utstyrt med corianplater med sylskarpe kanter, og også firkantete salongbord med uslipte kanter.
Bad
– Jeg tør ikke tenke på hvordan det vil gå med deg om du står midt i båten når det den får en overhaling i stor sjø, og du kastes mot de skarpe kantene, sier Torsvik.
Gunnar Neslein er Båtlivs elektronikkekspert. Han fant både gode og dårlige løsninge. Noen av de store seilbåtene var ikke utstyrt med ordentlige anlegg for å føre kabler fra masten og ned i båten. Neslein reagerte også på en del baderomsløsninger.
– Badene på en del av båtene så ut som bilder fra interiørblader. Flate og lave vasker er kanskje moderne, men det er idiotisk om bord på båter med begrenset vannkapasitet, og som i tillegg beveger seg, sier han.
Trenger du tips og råd om båter og båtlivet?
Neste år planlegger Båtliv ny tur til Boot med lesere og eksperter. Vil du være med? Send mail ved å trykke her