Boot 2019:
Ny 375-hesters offshoremotor
Yamaha lanserer nå en lett nedtrimmet, 375 hk-utgave av fabrikkens brutale 425 hk V8-motor.
Med på kjøpet kommer den største motorens voldsomme dreiemoment samt flertrinns bensinpumper og direkte bensininnsprøytning i sylindrene. Denne teknologien har vi i mange år sett på moderne totaktere, men med XTO-serien introduserte Yamaha også slik innsprøytning på firetaktere. I kombinasjon med en kompresjon på hele 12.2:1 skal innspøytningsteknikken holde drivstofforbruket under kontroll.
Blokken er kvadratisk konfigurert, det vil si at boring og slag er identisk, i dette tilfellet 96 mm x 96 mm. Kvadratiske eller underkvadratiske motorer har normalt bedre dreiemoment på lavere turtall mens overkvadratiske motorer har høyere maksimaleffekt på høye turtall. Men kun den mest kresne vil klage på hestekreftene fra Yamahas offshore-maskiner og på en båt er i praksis en gunstig dreiemomentkurve viktigere enn noen ekstra hestekrefter på fullt turtall. Takket være den avanserte motorteknikken og et nyskapende undervannshus er dreiemomentet for F375 XTO langt bedre enn på F350.
Den største motorens integrerte elektriske styring, bunnsolide drivlinje og påkostete periferisystemer, blant annet med doble oljepumper og tostegs vannpumpe videreføres med F375. Oljeskift på undervannshuset kan skje uten å ta båten opp av vannet og en 90 ampere generator sørger for solid ladekapasitet. Også på lavere turtall lader generatoren meget godt. Dette er et viktig poeng når dorgefiskere i tungvektsklassen jakter storfangst på åpnet hav.
XTO-serien er temmelig ekstrem og egenskapene har naturligvis en pris. F425 XTO veier fra 432 kilo og oppover, da uten væsker og propell. Detaljerte tekniske data for F375 XTO er ikke offentliggjort, men om vekten er den samme snakker vi om en motor som veier nesten hundre kilo mer enn fabrikkens 350-hester.
Det er ikke en uvesentlig forskjell. og kanskje er det derfor Yamaha i USA sier at 350-hesteren fortsatt skal produseres - mens andre medier melder at XTO 375 vil erstatte F350. Yamahas representanter på Boot Düsseldorf ville på sin side slett ikke si noe som helst om fremtiden for F350.