Bénéteau lanserer 29 nye modeller
Tøffe tider og en nedgang i omsetningen på 40 prosent bremser ikke Bénéteau. Båtgiganten planlegger å lansere 29 nye modeller i løpet av sesongen 2009-2010.
Dette innbærer at franskmennene fornyer vel en tredjedel av modellutvalget i nærmeste fremtid, en offensiv satsing i forhold til 2008, da «kun» 18 nye modeller ble lansert.
Konsernet bygger nå vel hundre ulike modeller under varemerkene Bénéteau, Jeanneau, Lagoon, Monte Carlo, Prestige, Wauquiez og CNB. Bénéteau er likevel mest kjent på det norske markedet for relativt rimelige og dermed folkelige kvalitetsbåter, særlig de kjente seilmodellene og ikke minst en rekke mindre motorbåter som har vist seg attraktive i tøffe økonomiske tider.
Men dette forhindrer ikke konsernet i å også satse på toppsegmentet. Senere i høst blir for eksempel den nye, Garroni-tegnete Prestige 60 presentert, og datterselskapet Monte Carlo Yacht SPA utvikler nå en ny serie meget store motorbåter. Den første, nye MCY-modellen er en Nuvolari/Lenard-designet 76-foter.
Motorbåtsatsingen understreker at selv om Bénéteau for mange først og fremst er synonymt med seil, har konsernet definitivt også blitt en av de ledende motorbåtprodusentene i Europa,
Ifølge IBI News har Bénéteau-konsernet som nevnt merket finanskrisen meget godt, men en kombinasjon av mindre varebeholdning, frivillige bemanningskutt og kortere arbeidsuker har gjort det mulig å møte den første etterkrise-sesongen med fornyet modellutvalg. I tillegg har konsernet satset på noe så lite maritimt som bygging av miljøvennlige fritidshus av tre.
Målt etter omsetning er vel halvparten av konsernets virksomhet bygging av seilbåter, mens motorbåt- og fritidshusmarkedet utgjør en fjerdedel hver. IBI rapporterer at konsenet omsatte for 646 millioner euro i 2008-2009.
Hovedbildet: Nye Bénéteau First 35 hadde verdenspremiere på «Båter i sjøen» i august. FOTO: Bénéteau.