– Blir skuffet hvis den ikke klarer 90 knop
– Blir skuffet hvis den ikke klarer 90 knop
– Blir skuffet hvis den ikke klarer 90 knop
– Blir skuffet hvis den ikke klarer 90 knop
– Blir skuffet hvis den ikke klarer 90 knop
– Blir skuffet hvis den ikke klarer 90 knop
– Blir skuffet hvis den ikke klarer 90 knop
– Blir skuffet hvis den ikke klarer 90 knop
– Blir skuffet hvis den ikke klarer 90 knop
– Blir skuffet hvis den ikke klarer 90 knop
– Blir skuffet hvis den ikke klarer 90 knop

– Blir skuffet hvis den ikke klarer 90 knop

Råtassen av en familiebåt Hydrolift C-32 Sun RR er avduket. Med 1450 hestekrefter under solsenga har designer Bård Eker store forventninger til sitt nye hjertebarn.

Publisert Sist oppdatert

Sjøen for alle (Båtliv): Båten ankom messa i siste liten for å rekke sin egen avdukning.

–Men det var også litt planlagt. Det spesielle med denne båten er at det er en krysning mellom det sobre, altså, vi vil lage en champagnebåt - men samtidig også det råe. Råskapen skal være så nærme man kommer en racerbåt, sier Bård Eker. 

For den erfarne designeren er det viktig at Hydrolift ikke skal lage konkurransebåter, det skal være sportslige fritidsbåter. Et konsept Fredrikstadbedriften er tro til.

–Men nå ønsket vi å lage noe som er to ytterligheter på en gang, og det ble denne båten, sier Bård Eker og klapper på nykommeren som har en prislapp på hele 4,6 millioner kroner.

Klarer kanskje 100 knop

Men hva kreves egentlig av en fører som skal ha en båt som har en toppfart på rundt 90 knop?

– Jeg vet egentlig ikke om det krever så mye. Vi har ikke prøvd den ennå, så foreløpig er alt teori.   Jeg blir sur hvis den ikke klarer 90 knop. Teorien sier vel ifølge vår konstrukssjonssjef nærmere 100 knop, så vi får se hva som er realistisk, sier Eker.  For å sette det i perspektiv, om du er mer vant til hastighet i bil; 100 knop tilsvarer 185 kilometer i timen!

Se Bård Eker presentere båten (teksten fortsetter under filmen):

Også for solbadere

Du behøver nødvendigvis ikke kjøpe båten med verstingmotoren, altså 1450 hestekrefter under solsenga.

– Vil man legge mer vekt på sol og glede kan man selvfølgelig velge mindre motorer. Vi har vel ikke bygd to like båter hittil, av de hundrevis av båtene vi har lagd siden vi startet, så vi opererer bare med tilpasning for kunder, sier Eker.

Om bord i båten, som er bygget i ren karbon og veier 2,5 tonn, står det to Viper V-10 maskiner på 725 hk hver seg. Motorene er spesialpreppet og marinisert av Ilmor, som også har levert sine egenprodusert drev til motoren

Kronprinsen på besøk

Etter avdukningen på «Sjøen for alle» i Lillestrøm i dag, stakk også kronprins Haakon innom og beskuet den nye Hydroliften.

– Hadde kronprinsen lyst på båt, Bård Eker?

– Ja, det tror jeg, men vet ikke helt vilken størrelse han vil ha. Kronprinsen var i hvert fall veldig positiv til båten.