
Grand Banks Eastbay 44
Sofistikert havkrysser
Grand Banks Eastbay 44 er svært elegant og temmelig rask. I tillegg er nyheten en ekte, havgående luksuscruiser. Slik skapes en nokså unik båt. Men herligheten koster.
«Understatement» er engelsk utrykk som ikke lar seg oversette helt lett. Grand Banks Eastbay 44 kan være et fysisk eksempel på hva ordet betyr; avmålt, elegant og påkostet, men utvendig sett ganske nøktern. Hypermoderne og samtidig svært tradisjonell. Klassiske linjer kombinert med store fartsressurser. En diskret båt som vekker mest oppsikt blant de som virkelig er interessert i tradisjonell båtbygging.
Nyheten er dessuten mer midtatlantisk enn trawlerne som i alle år har gjort at den opprinnelig Hong Kong-baserte båtbyggeren har blitt regnet som en vaskeekte amerikaner. Men amerikansk har Grand Banks faktisk aldri vært, og nå er selskapets base i Malaysia, der også båtene bygges. Dessuten er altså trawler-designet stort sett borte til fordel for en slags raffinert østkyststil iblandet et solid europeisk preg.
29.000 timers arbeid!
Grand Bank nærmer seg slutten på en omfattende omstilling etter en vrien periode og har samtidig etablert en ny, felleseuropeisk salgsorganisasjon. Det var derfor naturlig at selskapet inviterte til pressevisning av Eastbay 44 i Nederland, et land der de lokale båtbyggerne allerede leverer farkoster som kan minne litt om den oversjøiske nyheten.
Eastbay 44 er kort fortalt en komfortabelt turbåt som er bygget med tanke på krevende sjøforhold året rundt. Båten er rask og helplanende, med markerte steglister og har til overmål fått CE-klasse A. Det er ikke bare av komforthensyn at tankene tar hele 2200 liter. Dette er en ekte, havgående skute.
Tidligere har Grans Banks-sjef Hank Compton sagt at det går med 29.000 timers arbeidsinnsats for å bygge en Eastbay 44. Det høres voldsomt ut, men han forklarer også at prisen for herligheten blir over 12 millioner kroner i Norge, inkludert moms og levering til eierens hjemmehavn.
Hva får man så for denne summen? For det første mye mer enn 44 fot. Grand Banks forholder seg til tradisjonelle USA-standarder for båtstørrelser. Dermed bør Eastbay 44 snarere sammenlignes med en 48-49-foter fra de fleste av konkurrentene. Plassen er generøs om bord.
Båten er også dugelig maskinert. Under akterdekket er standardinstallasjonen Volvo Penta IPS 600, det vil si to 435-hestere med forovervendte, bunnmonterte propeller eller pod-er. Skroget er en sandwichkonstruksjon med Corecell skumkjerne, vakuumstøpt med vinylester. Dette er en lett, sterk løsning som i tillegg gir full beskyttelse mot osmose-problematikk.

Ekstremt lettkjørt
IPS-systemet gjør naturligvis den 13,5 tonn tunge båten utrolig smidig, og joystick-systemet med tilhørende GPS-styrt «håndbrekk» bidrar til at havnemanøvrer ikke bør skremme noen fra å ta multimillionbåten til kai.
Ute på det grunne havet vest av Harlingen er det naturligvis heller ingen unoter fra Eastbay 44. Men den sterke fralandsvinden klarer - dessverre - ikke å rote opp skikkelige bølger på prøveturen. Turen går som på skinner, selv om det napper litt innimellom fra den ganske krappe strømsjøen. Zipwake-automatikken tar seg av trimmejobben på en eksemplarisk måte, og hverken fullgasssvinger med maksimalt rorutslag eller bunnsug fra grunne sandbanker får båten til å miste verdigheten. Det er rett og slett ingen spesiell forskjell på å hente ut toppfarten på vel 33 knop sammenlignet med mer fornuftig marsjfart. Uten tydelige fysiske referanser i den lette havdisen er det nesten vrient å vite hvor stor farten er uten å sjekke plotteren eller lytte intenst etter nivået på det svake turbohvinet. For også støynivået fra drivverket er fabelaktig lavt, «ulempen» er at det da avsløres litt mer bølgestøy enn forventet.

Ikke den billigste i drift
Båten forsyner seg med nesten seks liter per nautisk mil ved entusiastisk fullgasskjøring. Det gjør inntrykk på selv den mest velfylte lommebok, selv om forbruket slett ikke er uanstendig sammenlignet med andre båter i samme klasse.
Senkes farten til rundt 20 knop er dieselregningen langt mer akseptabel, vel 70 liter i timen eller 3,5 liter per nautisk mil. Det er temmelig fine tall, og da er det bare å sette på autopiloten og nyte turen, snarere enn å leke at dette hurtigtoget er en ekte sportsbåt. For Eastbay 44 er en turbåt, en langrekkende cruiser med klassisk layout, tre rommelige lugarer, to store bad, begge med egne dusjkabinetter, og en nydelig sittegruppe i salongen.
De enorme mengdene vakkert treverk er elegant matchet med paneler trukket med vokset lin mens dørken i lugarseksjonen er av grovvevet, vokset hamp. Men dette er også en turbåt med utstyr som ikke helt matcher det som mange praktisk orienterte norske turfolk ønsker. Testbåtens benkeplater manglet for eksempel skikkelige kanter. Det kan bestilles. Også smådetaljer som et avtrekk over komfyren og litt flere gripehåndtak bør det være mulig å få på plass.

Lav salong
For å full ståhøyde i det lave, elegante overbygget ligger salongdørken dypt i forhold til vinduene. Også sitteplassene i salongen blir da relativt dype og utsikten har dermed ikke de samme panoramakvalitetene som enkelte andre båter i klassen. Fra sitteplassene i salongen er det i praksis ingen utsikt fremover under gange.
Som en følge av den dyptliggende dørken er førerposisjonen hevet en halvmeter og selve førestolen er et kombinasjonsmøbel med nedfallbare puter og massive metallfothvilere som vippes ut. Sammen med det store, vertikale rattet, den langsomme styreutvekslingen og ganske spredt plasserte kontroller er ikke dette en førerplass som ergonomisk er tilpasset aktiv kjøring. Igjen er det åpenbart at båten er bygget for lange, komfortable turer med flittig bruk av autopilot.
Under stilleligge, med senket baug er utsikten forover fra salongen bedre, dessuten kan både de enorme sidevinduene og babord bakvindu felles helt ned. Takket være laminert spesialglass har Grand Banks klart å kombinere denne ultraelegante løsningen med klasse A-spesifikasjon. Det er teknisk sett temmelig imponerende!
Detaljomsorg
Ute på det flotte akterdekket hersker teaken uinnskrenket, men på de brede skandekkene og det svært ryddige fordekket har verftet klokt nok valgt rasjonell, rimeligere antisklimaling.
På akterdekket er det en fastmontert og meget komfortabel salong. Takforlengelsen rekker over halve dekket, og når salongen ikke er i bruk dekkes putene med formsydde, pustende trekk. Ved rolige værforhold kan en enkel bimini raskt monteres på stålstenger, men Grand Banks Banks leverer også en normal kalesjeløsning for «innebygging» av akterdekket. På akterdekket er det dessuten nok et kjøleskap og masse oppbevaringsplass i skap og under sofaen.
Rekker av lakkert teak og nydelige ståldetaljer gir et inntrykk som oser av kvalitet, helt ned til detaljer som at alle synlige skruehoder er trukket til med nøyaktig samme vinkel på sporene. Generelt er beslag, maskinrominnredning, tekniske løsninger og innredningsdetaljer av høyeste klasse. Men vi savner dedikerte stuerom for fenderne og noterer at detaljfinishen på enkelte innkjøpte deler ikke holder samme standard som det spesiallagete utstyret. Særlig sees dette på de skarpe kjøleskaplåsene. Dette er virkelig flisespikkeri og ville ikke blitt kommentert på en rimeligere båt, men ettersom alt ellers er «på stell» merkes slik.
Testbåten er en trippellugarutgave, men båten kan også fås med to kabiner. I tillegg tilbyr Grand Banks en dobbellugarutgave med en ekstra sofa bak føreplassen og pantry nede under dekk. Dét må være den ultimate langturbåten for to par i sin beste alder!
