Prøvekjørt

ELLING E6: Den nederlandske båten er 65 fot og har en CE-sertifisering utenom det vanlige.
ELLING E6: Den nederlandske båten er 65 fot og har en CE-sertifisering utenom det vanlige.
JOLLEGARASJE: Her er det plass til ekstra båt for å komme i land til mindre havner.
JOLLEGARASJE: Her er det plass til ekstra båt for å komme i land til mindre havner.
UTEPLASS: På akterdekket er det plass for å dekke opp for alle om bord.
UTEPLASS: På akterdekket er det plass for å dekke opp for alle om bord.
SALONGEN: Det er lagt opp til et komfortabelt styrehus.
SALONGEN: Det er lagt opp til et komfortabelt styrehus.
QUEENS BED: Hovedlugaren i Elling E6.
QUEENS BED: Hovedlugaren i Elling E6.
KOKKENS PLASS: Båtens bysse.
KOKKENS PLASS: Båtens bysse.
MER INNEPLASS: Nedunder er det også et bord man kan benke seg rundt.
MER INNEPLASS: Nedunder er det også et bord man kan benke seg rundt.
FØRERPLASS: Oversiktelig for båtens styrmann.
FØRERPLASS: Oversiktelig for båtens styrmann.
LANG PLANLEGNING: Det har tatt 17 år å utvikle den nye båten, E6, som følger i kjølvannet av E3 og E4.
LANG PLANLEGNING: Det har tatt 17 år å utvikle den nye båten, E6, som følger i kjølvannet av E3 og E4.

Elling med ny 60-foter

Hollandske båtbyggere har ry på seg for å bygge luksusbåter i toppklasse. Elling E6 er båten som bekrefter inntrykket.

Publisert Sist oppdatert

Det var en fornøyd og ikke så lite stolt Anton van den Bos i Neptune Marine Shipbuilding som tok imot et antall båtjournalister og andre gjester til lansering av verftets nye 60-foter, Elling E6. Verftet er tidligere kjent i Norge for sine romslige og sjøgående 40-fotere, men med denne båten har man nå tatt et skritt nærmere superyacht-divisjonen.

Med sine langstrakte og klassiske linjer og sin avanserte bruk av moderne materialer er det ikke tvil om at båten skiller seg fordelaktig ut. Verftet hevder også at båten er blant de tryggeste i verden, med klassifisering som gir den transatlantisk rekkevidde og med selvrettende egenskaper som en livbåt, demonstrert ved en videovisning.

JOLLEGARASJE: Her er det plass til ekstra båt for å komme i land til mindre havner.
JOLLEGARASJE: Her er det plass til ekstra båt for å komme i land til mindre havner.

INFO OM BÅTEN

ELLING E6

SPESIFIKASJONER FOR ELLING E6

  • Lengde: 65 fot
  • Bredde: 5,35 m
  • Høyde over vannlinjen: 4,00 m
  • Dyptgående: 1,25 m

Motoralternativer

  • Hovedmotor: Volvo Penta D13 6 cylinder 900 hp (670 kW) diesel (toppfart 18 knop). Reserve: Volvo Penta D 2  4 cylinder 75 hp ( 55 kW) diesel (toppfart 7 knop)
  • Hovedtank drivstoff: 5000 l
  • Vanntank: 1000 l
  • Septik: 250 l

Stabilisatorsystem

  • Som opsjon kan Elling E6 utstyres med Seakeeper Gyro stabilizing system: Seakeeper 9. Dette systemet skal oppnå minimum 80 prosents reduksjon av rullebevegelsene, også når båten ligger til ankers.

Elektrisk system

  • Generator: Onan 11 kW
  • Inverter: Mastervolt 3.5 kW
  • Lader: 80 A, 24 volt
  • Service-batterier: 6 x 200 Ah

Støynivå

  • Støy- og vibrasjonsnivået er svært lavt, med maksimalt 70 dBa i salonger og styrehus. Dette lave nivået er mulig ved å installere  «Aquadrive»-lager i propellakslingen. I kombinasjon med åtte lags isolasjonsmateriale gjør dette båten uvanlig stillegående.

For nordiske forhold

Elling E6 er i forhold til tidlige produksjoner et nytt konsept, der man har tenkt ut alt fra begynnelsen, altså startet med blanke ark og jobbet ut fra en forhåndsbestemt spesifikasjon. Ikke minst i materialvalg er båten nokså unik i sitt slag, da den er bygd helt og holdent av aramis (kevlar eller twaron. Det gjør den stiv og lett for størrelsen. Sammen med moderne motorteknologi gjør det båten svært driftsøkonomisk. Særlig god isolasjon gjør at man holder ønsket temperatur selv under ekstreme klimaforhold. Båten er utstyrt med reservemotor som har egen drivstofftank, og som kan drive båten i tilfelle hovedmotoren svikter.

LANG PLANLEGNING: Det har tatt 17 år å utvikle den nye båten, E6, som følger i kjølvannet av E3 og E4.
LANG PLANLEGNING: Det har tatt 17 år å utvikle den nye båten, E6, som følger i kjølvannet av E3 og E4.

Lang utviklingsperiode

Det har tatt 17 år å utvikle den nye båten, E6, som følger i kjølvannet av E3 og E4. Båten er 65 fot lang. Det krever sertifikat eller egen skipper. Den er sertifisert i CE kategori A for passasje over åpent hav, og det er tilstrekkelig drivstoffkapasitet til at båten kan foreta en transatlantisk kryssing ved økonomisk fart.

Ingen skikkelig test

På grunn av et stort antall personer om bord ble det ikke mulig for oss å føre båten for å foreta nødvendige manøvrer, slik at man kan kalle det en seriøs test. Likevel var det mulig å danne seg et grundig inntrykk av båten ved å saumfare dekkshus, salonger, lugarer, bysse og toaletter. Adkomsten om bord skjer best over akterplattformen, men det er også mulig å klatre om bord via trinn innfelt i skutesiden. Imidlertid krever det egnet fottøy og sterke armer.

Akterplattformen har soleplass, dusj, badetrapper og port til en stor jollegarasje.

Kunden tilbys opsjon på mannskapslugar med privat inngang, dusj og vask. Daviter håndterer jolla. Man ser umiddelbart den håndverksmessige kvaliteten. Alt treverk skinner etter behandling med seks strøk håndpåført polyuretanlakk. Flexiteak som standard gjør dekk og dørker lette å behandle og vedlikeholde. Farge og struktur opprettholdes bedre enn med teak. På det store akterdekket er det god plass til sofa, bord og stoler, og vil man søke le, er det benker mot veggen til styrehuset. Passasjen frem til fordekket er passe bred, rekka er i hoftehøyde, og det er soleplass på fordekket for damene, som forhåpentlig får lov til å ta av seg redningsvesten til tross for båtens størrelse. Inntrykket er førsteklasses.

Komfortabelt styrehus

Styrehuset er i seg selv et større oppholdsrom, med to komfortable stoler, nedsenkbar TV og temperert vinskap på styrbord side og en sittegruppe for seks til åtte personer på babord side. Taket kan åpnes elektrisk, og er potte tett når det er lukket, hvilket veltetesten skulle bevise. Når taket er åpent, har man følelsen av å seile i cabriolet. Inntil fire personer kan sitte sammen med skipperen, som kan håndtere alle instrumenter, inkludert baug-, og akterthruster med fingerspissene. Setene er hydraulisk fjærende og maksimalt komfortable.

Nede i salongen er det også sitteplass til åtte rundt bordet, to lenestoler og et nedfellbart TV. Dørkplassen er stor nok til at kan man danse. Skapplassen derimot var ikke all verdens her. Aktenfor, på styrbord side, er en tomanns-lugar med gode sjøkøyer over hverandre, egen vask og god skapplass. Forlugaren, som må karakteriseres som gjestelugar nummer en, er rommelig med stor dobbeltkøye og hodeplass mot baugskottet. God skapplass med skuffer under køya, sminkebord eller kontor på babord side og privat bad med vannklosett og dusj. Varmelementer i håndkleholdere befester inntrykket av gjennomtanke.

Byssa er langsgående og på babord side. Her er god arbeidsplass for mer enn en kokk. Benker i corian, og børstet stål som garnering mot skutesiden er elegant. Hvitevarer av topp kvalitet er en selvfølge. Det er tilgang til maskinrommet mot midten av skipet. Her er god plass til å bevege seg, alt er oversiktlig og lett å komme til.

Akterlugaren er gedigen. Her er det boltreplass for skipperen og en heldig gjest. Det er TV-skjerm på skottet, sminkebord/kontor til styrbord og et stort toalettrom med dusj akter på babord side.

Meget bra.

Hadde båten ingen feil?

Som sagt var det ikke mulig for ivrige journalister å kjøre båten, men vi beordret skipperen til å gi full gass og svinge båten hardt til styrbord. Da lente båten seg utover. Etter vår mening er det et resultat av en designfeil. Eivind Amble var svært opptatt av dette etterhvert som kundene ville ha stadig større motorer i sine 28-fots Fjordterner. Men Fjordterna bestod prøven, og båtene lente seg alltid komfortabelt innover. Det gir større kontroll, og er uten tvil mer behagelig for passasjerene. Ifølge den samme Amble er dette noe som kan rettes på ved å endre kjølprofilen.

Hva er høy pris?

Standardpris er 1 485 000 euro, som tilsvarer 13 939 000 kroner med dagens kurs.

Da er båten nøkkelferdig og klar til seilas, men det finnes en opsjonspakke med større dieseltank, annen farge på skroget, Kabola Central dieselvarme med vannfylte radiatorer i alle lugarer, aircondition og hydraulisk gangvei, til 111 300 euro, samt Seakeeper Gyro stabilisator til ytterligere 80 000 euro.

Navigasjonsutstyr som VHF, radar, kartplotter og tilkoblet AIS-system samt en avansert byssepakke inkludert vaskemaskin og sentrifuge er en del av standardutrustningen. 14 millioner kroner pluss MVA er mange penger for en båt, men om det er spesielt dyrt for en 65-fots motorbåt av denne kvalitet, skal vi ikke ha noen bastant mening om. Har man pengene og ønsker et flytende og elegant feriehjem med rimelig driftsøkonomi, er Elling E6 ikke noe dårlig alternativ.

I sum lot vi oss imponere av Elling E6, og særlig er båten klassisk vakker, og det vet denne journalisten å sette pris på.