Viksund 335

STIV KULING: Det er sjelden vi får testet båtene på denne måten. Viksunds nye 335 St. Cruz bestod sjøtesten med glans.
STIV KULING: Det er sjelden vi får testet båtene på denne måten. Viksunds nye 335 St. Cruz bestod sjøtesten med glans.
ROCK & ROLL: Passe rocka oppvarming med Keith Richards biografi i rederlugaren før en testkjøring som kom til å bli ganske rocka den også.
ROCK & ROLL: Passe rocka oppvarming med Keith Richards biografi i rederlugaren før en testkjøring som kom til å bli ganske rocka den også.
GJESTELUGAR: De har lyktes med plassutnyttelsen i nye 335. Her er det plass til fire barn, eller to voksne og to barn om nødvendig.
GJESTELUGAR: De har lyktes med plassutnyttelsen i nye 335. Her er det plass til fire barn, eller to voksne og to barn om nødvendig.
OVERSIKTLIG: Håndkontroller og trykknapper som involverer styringen av båten er samlet i en grei ergonomisk løsning.
OVERSIKTLIG: Håndkontroller og trykknapper som involverer styringen av båten er samlet i en grei ergonomisk løsning.
LITT GAMMELDAGS: Selve layoutløsningen i salongen er noe gammeldags synes vi. Her kunne man kanskje fått til en bedre sitteløsning for både fører og mannskap.
LITT GAMMELDAGS: Selve layoutløsningen i salongen er noe gammeldags synes vi. Her kunne man kanskje fått til en bedre sitteløsning for både fører og mannskap.
KRAFTIGE SAKER: En slankere design ville vel kanskje gitt plass til en løsning med salong og seter som kunne vendes i kjøreretningen.
KRAFTIGE SAKER: En slankere design ville vel kanskje gitt plass til en løsning med salong og seter som kunne vendes i kjøreretningen.
KULING: De fleste synes det er ubehagelig på sjøen når det blåser kuling eller mer. (Viksund 335 Arkivfoto Båtliv).
KULING: De fleste synes det er ubehagelig på sjøen når det blåser kuling eller mer. (Viksund 335 Arkivfoto Båtliv).
GENIAL LØSNING: Vi liker veldig godt Viksunds delte badeløsning. Kanskje det rommet i båten som understreker at dette skal være og er en skikkelig bruks- og bobåt.
GENIAL LØSNING: Vi liker veldig godt Viksunds delte badeløsning. Kanskje det rommet i båten som understreker at dette skal være og er en skikkelig bruks- og bobåt.
NYYYYYDELIG: Motorrommet på Viksund var meget bra løst. God plass og en orden som man ikke ser på mange båter i dag. Viktig for den som ønsker å lære å kjenne båten sin fra flybridge til kjølsvin.
NYYYYYDELIG: Motorrommet på Viksund var meget bra løst. God plass og en orden som man ikke ser på mange båter i dag. Viktig for den som ønsker å lære å kjenne båten sin fra flybridge til kjølsvin.
FINE LINJER: Mange mente at forgjenger 320 ble litt stutt. I nye 335 St. Cruz har man økt vannlinjelengden, og båten ser straks mer harmonisk ut.
FINE LINJER: Mange mente at forgjenger 320 ble litt stutt. I nye 335 St. Cruz har man økt vannlinjelengden, og båten ser straks mer harmonisk ut.
VIKSUND 335
VIKSUND 335

Tøff og sterk familiecruiser fra Viksund

Viksund har en egen evne til å komme seg raskt opp av bølgedalen. Nå gjør de det igjen med lanseringen av 335 St Cruz. En fantastisk båt som ikke er av de billigste i klassen, men som har så mange kloke løsninger og er så sjøsterk at vi har belegg for bruken av opptil flere adjektiver.

Publisert Sist oppdatert

Det er ikke ofte vi får kjørt testbåtene våre på den måten vi nå har gjort med Viksunds nye 335 St Cruz. Vi mønstret på en regnfull kveld i Lysekil i Sverige, hvor rederlugaren stod klar. Rederen, Martin Viksund, hadde forvist seg selv til gjestelugaren for natten.

Det ble tid til en lang prat med tredjegenerasjons Viksund, og man skjønner raskt at det å være båtbygger i Norge er langt mer en livsstil enn et yrke. Han hadde kjørt over 1000 nautiske mil på én uke, og skulle tilbringe to uker til om bord før båten igjen var hjemme i Strusshamn utenfor Bergen. Nå stod messa Båter i Sjøen på kjøreplanen etter at båten kom fra Orust i Sverige, hvor den hadde deltatt på utstillingen Öppna Varv.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER