Elan 42 HT

SVINGGLAD: Elan har laget en veldisponert familieracer. Den står så absolutt ut fra mengden med sin lave design og sitt eksepsjonelle førermiljø.
ELAN 42 HT
KRYSSHOLT: Vi ble ikke imponert over kryssholtene på denne store båten. Her kunne man valgt større dimensjoner som tåler noe annet en «hyssing».
ÅPNE FLATER: Store åpne flater gir fine oppholdsrom ute. Her har man alt man trenger for en hyggelig ferie nært vannet.
SUPER PLASS: Vi har sjelden opplevd et mer veldisponert førermiljø enn i denne Elan 42. Instrumentpanelet er bygget i tre trinn, noe som ikke hindrer utsikten og som ivaretar nattsynet og de viktigste instrumentene om bord.
VINGE: Den ser i hvert fall annerledes ut, men hadde fint fått plass til større lanterner. Vi mener lanternene er for små for denne båten.
BÆRRE LEKKERT: Men huttetu om du kommer om bord med skitne labber, da går man raskt inn i en perseptiv krise. Men lekkert og eksklusivt er det!
GJESTELUGARENE: En dør til hver gjestelugar.
BÆRRE LÆKKERT 2: At det er lyst og trivelig under dekk på denne båten kan ingen ta fra Elan. I byssa ligger det meste skjult.
TOALETTROMMET: En fin løsning med det opphevede toalettet. Dette er en fordel når rommet ikke er så stort, og helt klart et pre om båten slingrer.
DUSJROMMET: Den ser ut som en space-kapsel, men skal visst fungere som dusj også bare man husker å lukke den runde døra som omslutter kroppen.
REDERLUGAREN: God natt! Mye stuveplass og lekre detaljer preger hovedlugaren om bord.
GJESTELUGAR: Det er litt ulike størrelser på de to gjestelugarene. Den minste som vi her ser avbildet var ikke en fullverdig dobbeltseng, men to kan overnatte der.
FØRERMILJØET: Nok en presisering av hvor bra vi synes førermiljøet er om bord i denne båten. Sjekk plotter på babord side og papirkartene på styrbord.

Som Stenmark i svingene

Slalåmkongen Ingemar Stenmark gjorde glassfiberskiene til Elan legendariske i 70-årene. I dag går det nesten like fort i svingene, men nå handler det om store båter som ser bra ut og går fort på et noe våtere underlag. Lekre Elan 42 HT gjør ikke skam på navnet eller de historiske prestasjonene.

Publisert Sist oppdatert

Elan forsøkte å etablere seg på det norske markedet for noen år siden med sin 35-foter. En meget vakker båt som fikk mye god omtale. Vi i Båtliv, sammen med kokken Egil Nordeide, kåret byssa om bord i 35-foteren til den mest praktiske i en samling motorbåter på båtmessa Båter i sjøen for tre år siden. Etter det ble det rimelig stille rundt båtene fra Slovenia. Nå har JP-Marine i Namsos overtatt importen av merket, og Johnny Pedersen mener bestemt at Elan kan konkurrere både i pris og kvalitet med de store franske blant annet. Til sommeren kommer også en stor 30-foter, og en ny 48-foter med bakvegg.

Til høstens lanserer også verftet sitt nye flaggskip, en 53-foter som skal kaste seg inn i kampen om luksusmarkedet. Elan satser ellers mye på charter i Adriaterhavet, og har nok sine største kunder i utleiesegmentet, det borger også for at kvaliteten må være rimelig bra om man skal overleve i et marked der båtene skifter skipper hver uke.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER