Prøvekjørt: Hav 27.

Wallypower for nordmenn

Det er ingen hemmelighet at Jan-Erik Haavi har skult mot italienske Wally da han skisserte sin nye 27 fots motorbåt. Konstruktøren Birger Kullmann har gjort det mulig å bygge båten med de tiltenkte egenskaper.

Publisert Sist oppdatert

Etter et drøyt års idéutvikling kom reklamemannen og båtbyggeren Jan-Erik Haavi til Kullmann våren 2005 med skisser til båten som har fått navnet Hav 27. Kullmann brukte sommeren på å tegne undervannsskroget og allerede i august startet Havvi byggingen i farens møbelsnekkerverksted i Bærum. Et snautt årsverk har gått med på å bygge den mest spennende motorbåten i Norge på lang tid. Etter å ha turnert sommerkysten mellom Hvaler og Arendal ga den konservative juryen ved Risør Trebåtfestival båten årets pris for design og innovasjon. Men nå kommer båten i plastversjon.

Båtliv har prøvekjørt båten i havdønningene utenfor Jomfruland. I det som var igjen av sjø fra sønnavinden dagen i forveien fikk vi god anledning til å teste båtens sjøegenskaper. Med en 285 hk Yanmar turbodiesel koblet til et Mercruiser-hekkaggregat og Duoprop har båten en toppfart på 42/43 knop, mens ideell marsjfart ligger på rundt 35 knop.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud:

Digitalt månedsabonnement

79,-

pr. måned

BESTILL HER

Digitalt
årsabonnement

699,-

pr. år

BESTILL HER

Gullabonnement
Blad og digital

949,-

pr. år – 10 utgaver + Norske Gjestehavner

BESTILL HER