Billige bobåter med lavt drivstofforbruk
Billige bobåter med lavt drivstofforbruk
Billige bobåter med lavt drivstofforbruk
Billige bobåter med lavt drivstofforbruk
Billige bobåter med lavt drivstofforbruk
Billige bobåter med lavt drivstofforbruk
Billige bobåter med lavt drivstofforbruk
Billige bobåter med lavt drivstofforbruk
Billige bobåter med lavt drivstofforbruk
Billige bobåter med lavt drivstofforbruk
Billige bobåter med lavt drivstofforbruk
Billige bobåter med lavt drivstofforbruk
Billige bobåter med lavt drivstofforbruk

Billige bobåter med lavt drivstofforbruk

Delphia forbindes gjerne med seilbåt, men du får dem også som billige motorbåter med lavt drivstofforbruk. Til helgen lanseres Delphia 1350 Escape.

Publisert Sist oppdatert

En av årets båtnyheter er Delphia 1350 Escape, en 13,5 meter lang båt med en bredde på 3,8 meter. Den store størrelsen til tross, så er ikke motoren større enn 50 hestekrefter. Det opplyses at forbruket ved normal marsjfart ligger på under én liter per nautisk mil. Marsjfarten skal ligge på rundt sju knop, så noen fartsbåt er det ikke. 

Mye for pengene

Selv i grov sjø mener den polske produsenten at den fint holder mellom fem og seks knop uten problemer. Båten får sin verdenspremiere til helgen på Öpna Varv i Orust. Der vil prisen ligge på 1,5 millioner svenske kroner. Med tre kabiner, to bad med toalett og dusj, bysse og bra med stuveplass kan dette være mye båt for pengene. Den polske produsenten opplyser at Delphia 1350 Escape fint kan ha seks-åtte gjester. Selv om uteplassen akter er tilsynelatende liten, er det god uteplass på fordekket.

Vurderer import

Blue Peter er den norske importøren av Delphia seilbåter i Norge. Daglig leder Per Øyvind Iversen er noe skeptisk med å begynne med motorbåt fra Delphia, men forteller til Båtliv at han vurderer båtene løpende. Han skal ned Orust i helgen for å se den nye båten.

– Konseptet er i seg selv spennende, med gedigen bokapasitet til en billig penge. Vi gikk nøye gjennom Delphia 1050 da den ble lansert i Düsseldorf, men vi synes den er for et marked med kanaler og innsjøer, og for sånne forhold er båten helt rock and roll, sier Iversen.

Må tilpasses norske forhold

– Jeg har snakket med en kollega som har vært med på turen fra Polen til Sverige, og er blitt fortalt at den ruller. Hvis vi skal selge den i Norge må det være en båt vi har tro på. Til det norske skjærgårdsmiljøet er den kanskje ikke på sitt beste, men her vil vi gjøre vurderinger. Tar vi den til Norge vill vi også tilpasse den norske forhold, sier Iversen til Båtliv.

Delphia 1350 Escape har også en lillesøster som heter 1050 Escape. Den blir vist på båtmessa Allt på Sjön i Gustavsberg i Sverige, fra 2. til 4. september. Denne modellen får du med både en og to lugarer. Synes du motoren på 1350 er liten? Motoren på Delphia 1050 Escape er på  29 hestekrefter. Båtliv så båten for første gang under båtmessen i Düsselforf i 2010. Her er føsteinntrykket med bilder fra premierebåten i Düsseldorf. Prisen lå den gang på 80.000 euro, altså godt under en million norske kroner.

1350 Escape

Lengde: 13,5 meter

Bredde: 3,86 meter

Dyptgående: 0,886 meter

Motor: 50 hestekrefter

Drivstofftank: 73-330 liter

Vanntank: 22 til 440 liter

CE-kategori: B

1050 Escape

Lengde: 10,5 meter

Bredde: 3,45 meter

Dyptgående: 0,65 meter

Motor: 29 hestekrefter

Drivstofftank: 80 liter

Vanntank: 220 liter

CE-kategori: C