«Tändkuletreff» i Sverige

FISKEBÅTER: Skandia var særlig anerkjent blant fiskere. Under
FISKEBÅTER: Skandia var særlig anerkjent blant fiskere. Under "Tändkulans dag" i Lysekil er det et bredt utvalg av motorer og båter.

Go´lyd og historie i Lysekil

Motorforeningen L. Laurin arrangerte årets «Tändkuletreff», eller på godt norsk; Semidieseltreff, i Lysekil lørdag den 20. august. Her var det mye go´ lyd og spennende industrihistorie.

TEKST OG FOTO: THOR NORLING

Ildsjel og leder av foreningen, Martin Johansson, kunne fortelle at Foreningen L. Laurin ble stiftet av Stig Selander i 1993. Bakgrunnen var ønsket om å bevare historien etter motorprodusenten Skandiaverken.

– Det var L. Laurin, og hans selskap Skandiaverken, som produserte de velkjente Skandia båtmotorene, spesielt kjent i fiskeflåten, forteller Johansson.

ENTUSIAST: Martin Johansson er tändkule-entusiast og leder av Foreningen L. Laurin i Lysekil.
ENTUSIAST: Martin Johansson er tändkule-entusiast og leder av Foreningen L. Laurin i Lysekil.

– Helt siden 1994 har foreningen årlig, den tredje uka i august, arrangert «Tändkulens dag». Dette til glede for alle motorentusiaster, sier Johansson.

Første i 1902

Den første Skandiamotoren ble produsert så tidlig som i 1902 og siden den gang er det produsert flere tusen motorer.

Alle deler av produksjonen ble utført i Lysekil og det var en stor og viktig arbeidsplass. Den siste semidieselen ble produsert i 1966. Motorene var i størrelsesorden 3-105 hk.

MUSEUM: På museet finner du også en gjennomskåret båt med en Skandia motor.
MUSEUM: På museet finner du også en gjennomskåret båt med en Skandia motor.

Noen få motorer ble etter produksjonsstans satt i sammen av reservedeler, men i 1970 var det helt slutt for produksjon av semidieselmotorer, også kalt glødehodemotorer.

Det ble fortsatt produsert «vanlige» dieselmotorer, men i 1984 opphørte også denne produksjonen.

650 hk

De største dieselmotorene fra Skandiaverken var på 650 hk. Etter produksjonsstopp ble det produsert reservedeler til Burmeister & Wain og Stork motorer. Denne produksjonen ble flyttet til Spania i 2000, og dermed var sagaen om Skandiaverken over.

STORE MOTORER: Skandia produserte motorer opp til 650 hk. Her er en av de større.
STORE MOTORER: Skandia produserte motorer opp til 650 hk. Her er en av de større.

Museum

Foreningen har også et eget flott museum som er vel verdt et besøk for alle motorinteresserte. Dette er et levende museum hvor det alltid er motorreparasjoner, eller renoveringer, under arbeid.

I tillegg består utstillingen av et ti-talls utstilte motorer og den eldste er fra 1902. De fleste motorer blir jevnlig startet til stor begeistring for de tilreisende.

UTSTILLILNG: Motorene i museet startes jevnlig.
UTSTILLILNG: Motorene i museet startes jevnlig.

Museet har et komplett motorverksted hvor aktive medlemmer møtes hver torsdag til «mekking» og sosialt samvær.

I alt har foreningen L. Laurin over 1000 medlemmer og av disse er det cirka 25 aktive.

Under «Tändkulens dag» kommer det besøkende fra hele Skandinavia og på det meste lokket arrangementet cirka 4500 besøkende.

Normalt er det cirka 50 ulike motorer som blir startet opp under arrangementet og i tillegg er det salgsboder som selger diverse deler til gamle motorer av alle slag.

Pandemien har også hatt negativ innvirkning, både på driften, og antall besøkende på Tändkulens dag.

Årets arrangement hadde noe over 1000 tilreisende og det er foreningen godt fornøyd med.