SKIFTE: Folk står i kø for å kjøpe båter, men råvareprisene stiger og politikerne ønsker et grønt skifte.
SKIFTE: Folk står i kø for å kjøpe båter, men råvareprisene stiger og politikerne ønsker et grønt skifte.

Rødgrønt båtliv i det blå

Sola har skint over båtlivet i sommer, men nå tegner skyer seg på horisonten. Mye tyder på at båtlivet kan bli dyrere i årene som kommer. Både marked og politikk trekker i den retningen.

Leder, Båtmagasinet 9 2021: Båtfolket fikk ikke viljen sin i Stortingsvalget. Ni av ti Båtmagasinet-lesere ønsket en borgerlig regjering i en spørreundersøkelse på våre nettsider, der vi fikk inn nesten 2000 svar, men slik gikk det altså ikke.

Det er ikke sikkert at vi får de store avgiftsøkningene i første omgang. Senterpartiet er mot veibruksavgift på båtdiesel, og da hjelper det ikke at Venstre er for. Heller ikke gjeninnføring av HK-avgiften er det flertall for, kun Arbeiderpartiet, Rødt og SV ønsker dette. Senterpartiet er valgets vinner, og båtfolket er stort sett på linje med partiet i avgiftsspørsmål.

Båtmagasinet 9 er nå tilgjengelig

Båtmagasinet 9 er nå tilgjengelig

Denne artikkelen er fra Båtmagasinet nummer 9/2021. Du kan lese hele bladet på nett eller i app. Er du abonnent har du tilgang til bladet på nettbrett/smarttelefon.

Se bladet og arkivet til andre utgivelser her.

På sikt spøker det likevel for dagens avgiftsregime. Med unntak av Fremskrittspartiet vil alle øke CO2-avgiften i tiden som kommer, og småpartiene vil gå drastisk til verks: Venstre vil kutte utslipp med 55 prosent innen ti år, Krf med 50 prosent, SV høyner til 70 prosent, Rødt vil også kutte 70 prosent, mens MDG skal ha vekk hele 95 prosent av utslippene.

Under åpningen av Cannes Yachting Festival i september, sa den franske havministeren Annick Girardin at hun ønsker et grønt skifte i båtbransjen

Ole Henrik Nissen-Lie

Når vi vet at norske klimautslipp har ligget stabilt rundt 50-55 millioner tonn CO2-ekvivalenter i året siden begynnelsen av 90-tallet, forstår vi at det må drastisk lut til for å halvere dette på mindre enn ti år. Under Parisavtalen har Norge påtatt seg å redusere utslippene med minst 50 prosent i 2030 sammenlignet med 1990-nivået. Båtfolket står dessverre utsatt til når politikerne nå vil skape et likere og grønnere Norge, og da kanskje særlig symbolpolitisk. Mange på venstresiden vil nok mene at rikingene på toppen av flybridgen bør bidra mer til det rødgrønne fellesskapet.

Men endringenes vind blåser ikke bare over Norge. Under åpningen av Cannes Yachting Festival i september, sa den franske havministeren Annick Girardin at hun ønsker et grønt skifte i båtbransjen. Og Frankrike er Europas største båtland med over 40 000 arbeidsplasser i fritidsbåtbransjen.

Mens avgiftene lurer under horisonten, har koronapandemien det siste året skapt Klondyke i markedet. Folk står nå i kø på begge sider av Atlanteren for å kjøpe båt, mens transportkostnader og råvarepriser fyker i været. Resultatet er høyere priser. En rekke produsenter har lagt på prisene i år, og mange vil legge på nybåtprisene igjen til neste år.

Ingen vet hva fremtiden bringer, men vi båtfolk har lært at været kan skifte brått. Horisonten som er blå i dag, kan være rød i morgen. Eller sort.

Powered by Labrador CMS