Førsteinntrykk

TESTET_ Nordkapp Airborne 7.
TESTET_ Nordkapp Airborne 7.

Nordkapp Airborne 7 - RIB med nordisk DNA

Nordkapp Boats lanserte overraskende sin første RIB i vår. I motsetning til mange konkurrenter er den skreddersydd for skjærgårdsbruk. Airborne kan være en «flying start» for Nordkapp som RIB-produsent.

Publisert

Til tross for at Norge er et land der det selges veldig mange RIBer, er det få norskutviklede båter av denne typen. Volummerkene i Norge i dag er franske Zodiac og ikke minst Grand og Brig som kommer fra Ukraina. Nå satser ekspansive Nordkapp Boats også i dette populære segmentet, med en helt ny produktlinje, nemlig RIB-serien Airborne. Den sikter seg inn mot volummarkedet i prisleiet opp mot en million kroner med en båt som bærer preg av å være designet for nordiske forhold. Det er Nordkapps mangeårige «husdesigner» Espen Thorup som har designet den nye Airborne 7, som både prismessig og med tanke på løsninger har det som skal til for å få innpass blant de dominerende volumaktørene i dag.

Pluss og minus

RIB (rigid inflatable boat), har en rekke fordeler. Men også noen ulemper. En av ulempene blir tydelig når man ser en RIB uten pongtong (gummipølsa rundt skroget). Da ser man hvor mye plass pongtongen krever av båtens innvendige volum, sammenlignet med en konvensjonell båt. Pongtongene er en plasstyv, men de er også greie å sitte på når båten ligger stille eller går i sakte fart. Fribordshøyden i en RIB er dessuten vesentlig lavere enn i for eksempel en daycruiser eller bowrider. På den annen side gjør det lave fribordet det svært enkelt å stige ombord eller i land, og nærheten til sjøen er førsteklasses. Majoriteten av folk som kjøper en RIB i denne størrelsen, har båten som transportmiddel på hytta eller ved brygga hjemme. Konseptet med lavt fribord, muligheten til å stige ombord via pongtongene, ingen puter eller kalesje som skal pakkes ned og så videre, gjør at terskelen for å gå ombord i båten og stikke av gårde er lavere enn å ta bilen. Det gjør at en vellykket RIB gir veldig enkel tilgang til sjøen og skjærgården, at det er lett å ta seg i land på holmer og skjær, eller å bruke båten som et rent transportmiddel til naboen eller butikken.

For å lese denne saken må du være abonnent

Et abonnement gir tilgang til alt innhold og vi har følgende tilbud

Digitalt abonnement - 49 kroner per måned, første måned gratis

Bestill her

Digitalt abonnement - 495 kroner per år

Bestill her

Total abonnement - 949 kroner per år

Bestill her

Powered by Labrador CMS