Leder:

1500 opplagsplasser på Sjølyst i Bestumkilen forsvinner til fordel for nye boliger, har Oslo kommune bestemt.

Kamp om opplagsplassene

Kampen om områdene i strandsonen hardner til over store deler av landet. Båtmagasinet mener at nå er det vanlige båtfolks tur.

Publisert Sist oppdatert

Kommentar av sjefredaktør Ole Henrik Nissen-Lie i Båtmagasinet 10 i 2021

Det har vært rekordomsetning av fritidsbåter de to siste årene. Det er nå omtrent én million fritidsbåter i Norge, ifølge Båtlivsundersøkelsen, når også prammer og kanoer medregnes.

Samtidig hardner kampen om områdene i strandsonen til over store deler av landet. Båter må vike plassen for nedbygging av strandsonen, og det fører nå til et stort press også på vinteropplagsplasser.

Bekymret

– Jeg er veldig bekymret for båtlivet med den utviklingen vi ser i mange kommuner nå om dagen. Våre politikere må tilrettelegge for flere båtplasser på vannet og på land, slik at ikke kun noen få utvalgte i samfunnet har råd til å ha båt, uttalte nylig Stig Hvide Smith, generalsekretær i KNBF, til pressen.

Båt- og opplagsplasser er truet både i Oslo, Bergen, Trondheim, Tønsberg og Nøtterøy, Arendal, Drammen, Bodø og i Hamar og resten av Mjøsregionen. Båtplassene forsvinner på grunn av kommunens planer om å bygge boliger ved sjøen. KNBF har opprettet kampanjesiden «Hjelp oss med å redde båtlivet» på internett. Bare i Oslo forsvinner ventelig rundt 1500 vinteropplagsplasser på Sjølyst nær byens sentrum.

Båtmagasinet 10 er nå tilgjengelig

Denne artikkelen er fra Båtmagasinet nummer 10/2021. Du kan lese hele bladet på nett eller i app. Er du abonnent har du tilgang til bladet på nettbrett/smarttelefon.

Se bladet og arkivet til andre utgivelser her.

Halvparten av landets befolkning bor innen en times kjøring fra Oslofjorden, og situasjonen er nok særlig tilspisset her. På Oslofjorden kolliderer også sjøens brukere med ulike interesser.

Stenge for motorbåter

I fjor høst politianmelde Bærum-padlere en båtfører som hadde kjørt i høy fart inn blant en flokk padlere. OL-mester Eirik Verås Larsen er blant dem som nå tar til orde for stenge Sandviksbukta i Bærum for motorbåter.

– Hvis det bare hadde vært lov med elektriske- og seilbåter ville vi fått et helt annet rekreasjonsområde, sa han til Budstikka i sommer.

Norge har verdens nest lengste kyst når fjorder og øyer medregnes. Sånn sett burde det være god plass til oss alle, men stadig flere bosetter seg nå i og rundt de store byene. Strandsonen er ettertraktet til boligformål, og båtene vokser i antall og størrelse.

Båtpolitikk

KNBF fortviler over at politikerne i Oslo ikke engang vil møte dem for å snakke om situasjonen.

Vår nye finansminister uttalte nylig til NRK at den nye regjeringens ambisjon er å lytte til innbyggerne. Det er trekvart million båteiere i Norge som gjerne vil blir hørt. Båtfolket er ikke en snever elite. En av tre norske husstander har båt, og for mange er båtlivet både friluftsliv og helsebot.

Vi må få en aktiv båtpolitikk som tar på alvor behovene for båtplasser og behovene for skroting eller gjenvinning av båter i tiden som kommer.

Nå er det vanlige båtfolks tur!